5
9 martie, 2016

Cum ne alegem castile, partea a III-a

POZA 8

Daca in primele doua parti ale ghidului (Partea IPartea II) ne-am concentrat mai mult pe casti, pe tehnologia din ele si pe identificarea modului in care dorim sa le utilizam, in ultima parte vom discuta despre produsele complementare acestora.

Simpla alegere a unei perechi de casti de calitate nu este suficienta pentru obtinerea unui sunet de inalta fidelitate. Castile sunt doar veriga finala unui lant, acesta fiind compus din 4 elemente importante: fisiere, sursa, amplificare, casti. Fiecare din aceste elemente influenteaza rezultatul final, iar valoarea sistemului se raporteaza la cea mai slaba componenta a sa. Sa le luam pe rand:

Fisierele audio:

Va recomand sa utilizati fisiere audio necomprimate, sau comprimate cat mai putin. Containerele de tip FLAC, APE sunt capabile sa gazduiasca informatie necomprimata, inclusiv de rezolutie inalta si sunt alaturi de WAV si cotainerele DSD (DSF, DFF) cele mai bune solutii, oferind calitate superioara. Formatul MP3 poate fi si el o varianta acceptabila, cu conditia sa fie la un bit-rate mare, de 320kbps. O melodie in format MP3, comprimata agresiv la 128kbps este mult prea „ciuntita” pentru a putea oferi o auditie de calitate si va trage in jos intregul lant audio.
Atentie, faptul ca un fisier este de tip FLAC nu garanteaza insa ca este de calitate. FLAC este doar un container capabil sa transporte informatie necomprimata, dar acest lucru nu inseamna in mod automat ca respectiva informatie este la calitate maxima. Cu alte cuvinte se poate pune si un fisier comprimat agresiv intr-un container de tip FLAC. Nu exista o logica pentru care cineva ar face acest lucru, dar poate fi rea-intentie sau pur si simplu o greseala.

iFi Audio Micro iDSD
iFi Audio Micro iDSD

Sursa de sunet:

Sursele de sunet sunt de doua tipuri, analogice sau digitale. Este mai putin probabil ca cineva sa-si cumpere casti si sa asculte muzica avand ca sursa de sunet un pick-up sau un magnetofon, asa ca vom lua in considerare pentru moment doar sursele digitale.
In cazul castilor sursele pot fi extrem de variate, de la banale telefoane mobile si pana la convertoare dedicate, cu performante exceptionale si preturi ametitoare.

Telefoanele mobile variaza si ele din punct de vedere al calitatii audio, exista modele din zona premium la care producatorii au acordat o atentie sporita iesirii pentru casti si sunt capabile sa ofere o experienta sonora decenta, mai ales daca nu aveti pretentii mari. Pentru cei care-si doresc calitate superioara exista o gama destul de varianta de surse de sunet portabile. In ultimii ani au aparut pe piata playere audio portabile ce ofera o calitate foarte buna, integrand componete audio-grade care pana de curand erau destinate doar echipamentelor din zona high-end. De exemplu noul Fiio X7 este construit in jurul dac-chip-ul Sabre ES9018S, model intalnit pana de curand doar in aparate specializate. Chip-ul de conversie D/A ES9018S se regaseste in convertoare full-size precum Auralic Vega sau Gryphon Kalliope, acesta din urma fiind un aparat al carut pret de lista este de 26.000 Euro.

Poza 4

Un player portabil dedicat are multe avantaje daca il comparam in mod direct cu un telefon mobil. Ofera implementare superioara atat in zona conversiei digital-to-analog cat si in cea a etajului de amplificare, multe din playerele dedicate avand integrate si amplificatoare de casti cu performante bune. Un alt avantaj este dat de suportul mai generos pentru fisiere audio necomprimate, formate high-resolution 24bit/192khz sau DSD/DXD fiind un avantaj important.

Placile  de sunt on-board au in majoritatea cazurilor performate slabe, calitatea iesirii de sunet nu este o prioritate pentru aceste aparate iar interiorul unui computer nu este un mediu propice pentru semnalul audio. In general placile de sunet integrate sunt de calitate mai slaba decat iesirile de sunet din telefoanele mobile si foarte rar se poate obtine o experienta audio decenta direct din iesirea audio a unui laptop sau desktop.
Exista multe posibilitati pentru a elimina acest neajuns, exista in acest moment disponibile o gama variata de convertoare audio USB, prin care semnalul audio digital ocoleste placa de sunet integrata si ajunge intr-un aparat dedicat. Indiferent daca vorbim de accesibilul Fiio E10K, de solutii avansate precum Ifi Micro iDSD sau de solutii ultra-exclusiviste precum Chord Hugo TT, toate vor oferi o calitate mult mai buna decat orice solutie integrata. Toate cele trei variante de mai sus integreaza si amplificatoare de casti performante si ofera o usurinta sporita in utilizare.

Audio-Technica AT-PHA100
Audio-Technica AT-PHA100

Amplificatoarele de casti:

Acestea pot fi de doua tipuri, portabile, precum Fiio E11K, E12A, Ifi Nano iCan, Audio-Technica AT-PHA100 sau full-size, asa cum sunt Matrix HPA3B, Woo Audio WA6 sau Burson Soloist. Alegerea unui amplificator de casti trebuie facuta in functie de castile pe care le detineti. Un amplificator portabil de dimensiuni reduse precum E11K nu va fi capabil sa amplifice in mod corespunzator niste casti mari consumatoare de curent asa cum sunt Audeze LCD-2, in schimb va aduce un plus semnificativ de dinamica in cazul in care la el vor fi cuplate o pereche de Sennheiser Momentum M2 sau Audio Technica MSR7.
In cazul in care cumparati casti din zona premium si nu aveti suficienta experienta va recomandam sa consultati forumurile de specialitate sau reprezentatii magazinului, pentru a va asigura ca alegeti o solutie potrivita cu modelul de casti pe care doriti sa-l utilizati. Multe dintre castile varf de gama necesita echipamente mai complexe pentru a fi pilotate la adevarata lor valoare. O pereche de Sennheiser HD 800s sau Audeze LCD-3 cuplate direct la un telefon mobil sau intr-o placa integrata de sunet de la un laptop vor suna mai slab decat niste casti de zece ori mai ieftine.

Audeze LCD2
Audeze LCD2

Cu cat castile au impedanta mai ridicata, cu atat vor fi mai greu de amplificat, iar puterea amplificatoarelor de casti scade in mod dramatic la impedante ridicate. De exemplu Fiio K5 ofera 1500mW la 32ohmi si 150mW la 300 ohmi si aici discutam de un caz fericit. Foarte multe amplificatoare, mai ales din cele compacte nu pot amplifica casti de peste 150ohmi. Din acest motiv exista si variante cu putere mare, de exemplu Matrix HPA3B ofera 3800mW la 32 ohmi, 1500mW la 300ohmi si 800mW la 600ohmi, fiind capabil sa conduca orice pereche de casti. Pretul si dimensiunile nu sunt insa din cele mai mici, calitatea vine intotdeauna cu sacrificii. Un amplificator capabil sa piloteze casti de 300-600 ohmi nu va fi nici ieftin si nici compact, de aceea este bine sa stiti ca achizitia unor casti din gama de varf vine la pachet cu multe investitii suplimentare.

Woo Audio WA2
Woo Audio WA2

Puterea mare si dimensiunile generoase nu reprezinta intotdeauna solutia optima. Impedanta minima de iesire a amplificatorului de casti este si ea importanta. De exemplu pentru niste IEM-uri cu sensibilitate ridicata si impedanta foarte mica, avem nevoie de un amplificator cu impedanta foarte mica de iesire, cum este cea de la Ifi iCan SE, mai mica de un ohm. Un amplificator exceptional, precum Woo Audio WA2 nu este potrivit cu niste IEM-uri sensibile, in schimb va merge excelent cu niste casti cu impedanta mare, precum HD 800S (300 ohmi) sau Beyerdynamic T1 (600 ohmi). Este foarte important sa luati un aparat potrivit, nu neaparat puternic, mare sau scump.

Sennheiser HD800S
Sennheiser HD800S

Pe langa impedanta va recomandam sa aruncati un ochi si la randamentul castilor. O pereche de Sennheiser HD 598 cu impedanta de 50ohmi si randament 112db vor merge foarte bine amplificate dintr-un Fiio E10K, in schimb Audeze LCD2 cu impedanta nominala apropiata (60ohmi), dar cu randament mult mai scazut (91db) vor fi limitate destul de mult. Un model din aceasta clasa de pret merita un sistem mai performant, dar acest lucru creste considerabil costul total al sistemului audio.

Nu avem pretentia ca acest ghid raspunde tuturor intrebarilor, dar avem speranta ca va fi un bun inceput pentru cei care-si doresc sa faca primii pasi in fascinantul univers al castilor de calitate.

Citeste si Cum ne alegem castile Partea 1 si Cum ne alegem castile Partea a-2-a