Administreaza preferintele
Preferintele dumneavoastra au fost salvate

PANOURI ACUSTICE – DE CE NE TREBUIE? CUM SĂ LE AȘEZĂM? ABSORBȚIE, DIFUZIE SAU BASS-TRAPS?

Dragă cititorule, cochetez de ceva vreme cu dorința de a face upgrade la panourile acustice pe care le aveam deja și, dat fiind că am ocazia să colaborez cu AVstore pentru recenziile mele muzicale pe care le public săptămânal pe blog-ul lor, am zis să îi abordez și să îi rog frumos să îmi pună la dispoziție câteva seturi de panouri din cele pe care le comercializează, în scopul de a le testa.

Drăguți cum sunt, mi-au trimis imediat vreo 5 cutii cu panouri care mai de care: de difuzie, de absorbție etc. Inițial m-am uitat la ele lung și mi-am dat seama că va urma o perioadă extensivă de teste. Credeam la această dată că, cu atât de multe panouri de testat la dispoziție, îmi va lua luni de zile să trag niște concluzii.

Ei bine, surpriza mea a fost mare, nu a fost deloc așa fiindcă aceste panouri de tratament acustic care se găsesc la AVstore, de la brandul portughez Artnovion, se integrează rapid în sistem. Fiind atât de impresionat de efectul lor în sistemul meu am decis să scriu o recenzie despre ele.

După ce le-am testat o perioadă mai lungă, mi-am dat seama că am consumat foarte mult timp și foarte multă energie în a înțelege ce efect are fiecare tip de panou, am petrecut nopți întregi citind pe diferite forumuri recomandări de poziționare și best practice-uri despre cum și unde ar trebui amplasate.

Așa că, împreună cu cei de la AVstore, ne-am gândit că ar fi oportun să facem mai mult decât o recenzie, să facem un fel de mini-tutorial și să vă ajutăm cu sfaturi și share la informația pe care am strâns-o până aici. Așadar, în paginile ce urmează, vei găsi impresii despre produsele Artnovion, însă vei găsi și informații despre ce efect pot avea fiecare din ele în sistemul tău, fie că este vorba de un sistem audio stereo sau unul multi-canal de tip home-cinema. Am pus la cale, de asemenea, și niște schițe de poziționare cu recomandări practice și sper că pentru voi, cei care nu ați experimentat încă tratamentul acustic, să fie un bun punct de plecare.

ÎNAINTE DE TOATE UN DISCLAIMER

Ar trebui ca recomandările ce urmează să fie luate ca un punct de pornire pentru sistemul tău și în niciun caz să nu fie înțelese ca fiind singurele modalități posibile de implementare a tratamentului acustic într-o cameră de ascultare. În fiecare cameră și pe fiecare sistem, tratamentul acustic poate avea un alt efect și este foarte posibil că ceea ce într-un caz se aplică, să nu se aplice în altul. Așa că, eu o să încerc să explic niște principii de bază, pornind de la experiențele și concluziile mele referitor la cum am implementat la mine tratamentul acustic. Ideal ar fi să experimentezi singur și să tragi propriile concluzii.

Așadar, acum că am clarificat acest aspect, putem continua. Dacă înțelegi mai întâi ce scop are fiecare tip de panou și principiile sale de poziționare, atunci poți aplica și la tine mai ușor. Tratamentul acustic este foarte dificil, ai nevoie de o ureche bună, timp la dispoziție și o familie înțelegătoare. Unul din avantajele panourilor Artnovion, comparativ cu altele de pe piață, este că sunt premium, arată extraordinar de bine și există în orice variantă de culoare ai nevoie: de la alb simplu la roșu turbat.

Când le-am primit și le-am scos din cutie, am făcut „zoom-in” și m-am uitat la ele de aproape, am descoperit că detaliile lor sunt uimitoare, sunt extrem de good looking și de fin lucrate. De asemenea, sistemul lor de împachetare oferă posibilitatea de a fi păstrate foarte OK.

Comparativ cu alte panouri mai ieftine, acestea dispun de un sistem foarte interesant de prindere. Au acest sistem deja inclus în panouri și sunt foarte ergonomice în acest sens. Toate au venit cu manual de montaj și cu șinele necesare pentru acest lucru.

Chiar dacă look-ul grozav ajută foarte mult la integrarea lor într-o casă cu așa-zis-ul WAF (Wife Acceptance Factor) pe verde, nu este singurul considerent de luat în seamă. Partea de poziționare trebuie să vină pe primul loc, este imperativ ca înainte de achiziționa panouri acustice, mai întâi să înțelegi corect ce efect are fiecare tip de panou în sistemul tău și unde trebuie poziționat.

AȘADAR, DE CE TRATAMENT ACUSTIC?

Cred că aceasta este întrebarea care stă pe buzele oricărui pasionat de audio înainte să aibă ocazia să înțeleagă efectul tratamentului acustic. Și, totuși, care este răspunsul?

Răspunsul este extrem de simplu: „pentru că face o diferență majoră și pentru că o să îți pară rău că nu l-ai făcut mai devreme!”.

În experiența mea, o cameră netratată din punct de vedere acustic va suna „moartă” și ca „din butoi”. Îi va lipsi definiția  și basul va suna boomy și necontrolat. O cameră tratată, fie măcar și sumar, va suna indefinit mai bine decât una lăsată în pace.

Mai întâi însă, ar trebui analizat cum este camera ta și să identificăm împreună ce ar trebui făcut. Spre exemplu, dacă vorbim de o cameră audio dedicată sunt sigur că deja ai petrecut ceva timp cu sistemul tău și ai bifat deja partea de testing de panouri acustice și, atunci, această recenzie te va interesa doar în ceea ce privește feedbackul meu despre produsele Artnovion

Însă, dacă vorbim că și tu, ca noi toți, ai o sufragerie în care tronează un sistem stereo decent și, de cele mai multe ori, combinat de nevoie cu un sistem multi-canal și un televizor, dar nu ai niciun fel de tratament acustic, atunci propunerile de poziționare și alegere a panourilor acustice ce urmează în acest articol, este foarte posibil să te ajute mai mult decât te aștepți.

TIPS AND TRICKS ÎNAINTE DE TRATAMENT ACUSTIC

Spuneam mai sus că este important să ne gândim puțin la cum este camera ta existentă, să o analizăm, să vedem ce se potrivește mai bine acolo d.p.d.v. al tratamentului acustic. În primul rând trebuie să îți spun că două camere nu vor fi niciodată la fel din punct de vedere acustic. Întotdeauna forma camerei combinată cu elementele din acea cameră: mobilă, covoare, tablouri ș.a.m.d. vor schimba semnătura acustică și, de aceea, când asculți boxele preferate într-un showroom sună diferit față de acasă. Însă, cu răbdare și aplicarea corectă de tratament acustic putem să obținem și acasă un sunet mai corect.

Spre exemplu, dacă vorbim de o cameră pe stil minimalist, cu puțin mobilier, fără multe tablouri și rafturi cu cărți pe pereți, atunci sunt șanse să fie nevoie de mai mult tratament acustic. Daca însă, vorbim de o cameră cu canapele mari și „pufoase”, cu perne multe și covoare groase și cu rafturi multe cu cărți, atunci vorbim de un tratament „natural” acustic – canapele și pernele vor fi pe post de absorbție, iar rafturile cu cărți vor fi pe post de difuzie. Însă, chiar dacă o cameră de acest gen ajută, nu ne va salva integral de la tratamentul acustic.


Spre exemplu, spre oroarea soției mele Lucia, care apreciază un stil mai minimalist, casa noastră este plină cu obiecte, colecții, DVD-uri, CD-uri, LP-uri, machete auto ș.a.m.d. Dar, chiar dacă asta ajută, nu mă salvează de necesitatea de panouri acustice. 

În sufrageria mea de formă atipică, combinată cu o bucătărie de tip american, tronează sistemul meu stereo integrat într-un sistem multi-canal home-cinema și un televizor mare cât fundul lui Nicki Minaj. Avem o canapea mare și pufoasă, un covor gros, fotolii, scaune, multe perne și absolut toți pereții sunt plini cu obiecte care mai de care. Așadar, nu putem vorbi de un stil minimalist, chiar vorbim de opus. Dar, chiar și așa am tratament acustic peste tot:

DIFUZIE – în partea dreaptă la primul punct de reflexie laterală

ABSORBȚIE/DIFUZIE – pe televizor atunci când ascult doar muzică

DIFUZIE – în spatele canapelei pe tot peretele

DIFUZIE – pe tavan deasupra punctului de ascultare

BASS TRAPS – în colțul dreapta 

În rest, toată camera funcționează prin particularitățile sale ca absorbție naturală și difuzie naturală, fiind însă nevoie de panourile de mai sus pentru a completa și a aduce un echilibru. Sunt sigur însă că, de nu aveam aceasta absorbție și difuzie naturală, aș fi avut nevoie de cel puțin de 3x mai multe panouri acustice.

De curând, cu ocazia testelor Artnovion, am renunțat pentru o zi la toate aceste panouri și mi-am dat seama din nou ce rol important joacă. Chiar și într-o casă non-minimalistă ca a mea, fără aceste panouri de mai sus filmele și muzica parcă sunt lipsite de viață.

TIPURILE DE PANOURI ACUSTICE ȘI POSIBILUL LOR EFECT

PANOURILE DE DIFUZIE – sunt panouri acustice care tratează ecoul și reflexiile de sunet dintr-o cameră. Spre deosebire de panourile de absorbție, cele de difuzie păstrează caracterul „viu” al unei camere, dat fiind că nu absorb energia sunetului, ci o împrăștie în mod persistent în toată camera. 

Mai jos câteva tipuri de panouri de difuzie:

 DIFUZIE SKYLINE – Sunt panourile acestea tipice cu „pătrățele” și, experimentând, am concluzionat că sunt potrivite pentru tratamentul primului punct de reflexie sau pentru a fi plasate deasupra poziției de ascultare pe tavan – panourile Skyline având, în experiența mea, cel mai dur răspuns, își vor face simțită prezența imediat și sunt folosite pentru tratamentul întregului spectru acustic.  
DIFUZIE QRD (Quadratic-Residue Diffuser) – Este un tip de panou de difuzie care funcționează bine în tratarea întregului spectru de frecvențe în funcție de modelul ales. De obicei se găsesc în panouri cu forme atipice, linii, pătrate sau triunghiuri. În testele mele, acest tip de panouri au făcut extrem de bine în spatele poziției de ascultare și mai ales în sistemul home-theater.
 
DIFUZIE GEOMETRICA – Chiar dacă și panourile de tip Skyline sunt tot difuzie geometrică, îți atrag atenția asupra altor exemple de panouri geometrice, care, comparativ cu cele Skyline nu sunt atât de dure în răspunsul lor și pot să ajute mai bine tratarea primului punct de reflexie printr-un răspuns mai blând.
 
Artnovion Alps W FagusGama de împrăștiere: 500 Hz la 8000 HzArtnovion Lagos W Classic GoldGama de împrăștiere: 350 Hz la 6000 HzArtnovion Douro WGama de împrăștiere: 400 Hz la 5000 Hz

PANOURILE DE ABSORBȚIE – sunt panouri care sunt utilizate pentru a reduce energia de sunet din anumite zone ale unei camere de ascultare.

 ABSORBȚIE ȘI DIFUZIE ÎN ACELAȘI PANOU – Cu acest tip de panou, Artnovion Siena W, am avut cele mai bune rezultate în camera mea: chiar dacă este un panou de absorbție, arhitectura sa implică că se va face și puțină difuzie, ceea ce, într-un caz ca al meu, ajută fabulos de mult.  ABSORBȚIE PURĂ PE „ASCUNSELEA” – Despre acest panou, la prima vedere, nu ai putea spune că este un panou acustic. Este disponibil în peste 32 de culori, este un panou de absorbție clasic, cu structura ascunsă de un material textil de calitate care poate fi integrat extrem de ușor în orice design de cameră de ascultare, living sau hobby-room.  PANOU ABSORȚIE DE SPUMĂ – Sunt extraordinar de multe soluții ieftine pe piață de panouri de absorbție simple din spumă – însă, nu toate aduc un aport valoros – în schimb, aceste panouri „Agad”, mi-au adus rezultate fără cusur și au depășit cu brio alte panouri pe care le achiziționasem precedent.
 
Artnovion Siena W – Graphite BlackRata de absorbție : 315 Hz pana la 5000 Hz Artnovion Helen – Ash GreyGama de absorbție: 350 Hz pana la 5000 HzArtnovion Agad FoamGama de absorbție:400 Hz la 5000 Hz

BASS TRAPS – așa numitele „capcane de bas”, se poziționează de obicei în colțurile camerelor de audiție, acolo unde undele de bas pot staționa și crea probleme. La fel ca și panourile de absorbție, funcționează tot prin captarea energiei de sunet și transformarea sa în căldura. În general există două tipuri de bass traps: poroase și rezonante. 

 ÎNALTĂ EFICIENȚĂ – Această capcană de bas este vârful de gamă din aceasta categorie de panouri acustice de la producătorul portughez. Sub Trap este compus din 4 cavități independente și vine cu avantajul teribil că este reglabil: putem modifica range-ul de absorbție intre 40 și 60 Hz!  ELEGANȚĂ CU STIL – Acest corner bass trap este gândit să semene cu celelalte panouri Artnovion din seria Siena ori Eiger. Avantajul acestui panou este că, în afara prețului avantajos, acționează într-o zonă mai superioară de absorbție: 58-82 Hz.  BASS TRAP PLAT – Acesta este un bass trap plat, poate fi montat și în colțuri, însă poate fi montat și direct pe perete, la drept, având inclus un sistem grozav de prindere. Acționează într-o plajă superioară de absorbție: 80-120 Hz.
Artnovion Sub Trap – Fagus Artnovion Bass Trap Corner – Jet Black Artnovion Bass Trap Wall – Grey Aluminium 

Acum că am clarificat care sunt tipurile de panouri acustice, îți propun în cele ce urmează niște scenarii de poziționare generice în camera ta de audiție. Însă, înainte de asta, nu pot să nu îmi aduc minte cum spunea profesorul meu din facultate, George Pruteanu: „dacă nu v-am spus-o, atunci mă repet”, așa și eu: insist să îți spun că cele ce urmează sunt strict concluzii bazate pe ce informație am strâns citind forumuri și recomandări de tratament acustic, toate cumulate cu experiența din camera mea și a altor câțiva prieteni. Cei mai experimentați, vă rog fiți blânzi cu noi.

Trecând la fapte, ideal ar fi să ai la dispoziție câteva panouri de difuzie, câteva de absorbție și măcar două bucăți de bass traps cu care să încerci să testezi scenariile de mai jos.

Cea mai bună abordare pentru tratamentul acustic este testing-ul. Ar trebui, urmând principiile de mai jos, să adaugi panouri, unul câte unul, înțelegând efectul fiecăruia și să tragi propriile concluzii.

Felul în care combini panourile contează enorm de mult, la final se creează o sinergie împreună cu camera și sunetul din sistemul tău va fi echilibrat.

SCENARII DE POZIȚIONARE PANOURI ACUSTICE

ÎN PRIMELE PUNCTE DE REFLEXIE LATERALE

Aceasta poziționare este cea mai consacrată în aplicarea tratamentului acustic și, de asemenea, prima cu care ar trebui să începi. Poziționează panouri de difuzie sau de absorbție în partea stângă și dreaptă a camerei, acolo unde, similar cu exemplul de mai sus, reflexia difuzorului de înalte al boxei va atinge pereții laterali. În cazul meu a funcționat mai bine difuzia. Testează cu ambele și decide singur ce este mai potrivit fiind tot timpul atent la corectitudinea imaginii.

Ca să îți dai seama dacă pe pereții laterali există aceste reflexii, există un test extrem de simplu numit „testul oglinzii” și funcționează așa: similar cu poziția panoului acustic din imaginea de mai sus, poziționează pe perete, la nivelul urechii tale (atunci când stai jos), o oglindă. Așază-te apoi în poziția de ascultare și atunci când poți vedea în această oglindă „tweeter-ul”, înseamnă că acolo trebuie să poziționezi panoul acustic de difuzie. Poți muta la stânga și la dreapta poziția oglinzii pana zărești tweeter-ul.

Dacă la stânga sau la dreapta pereții tăi nu sunt apropiați de poziția de ascultare, ca în imaginea de mai sus, atunci nu este nevoie să pui acest tratament lateral de difuzie. De asemenea, dacă pereții sunt apropiați însă nu sunt goi și au, să spunem, rafturi cu cărți sau obiecte, atunci, la fel, nu este nevoie să pui panouri – rafturile vor funcționa ca niște difusere. De asemenea, dacă, ca și în cazul din schița de mai sus, în una din părți nu ai perete, sau ai o deschidere spre altă zona a camerei, atunci nu este nevoie de acest panou.

Mai jos un exemplu de tratament al primului punct de reflexie dreapta cu un panou Artnovion Lagos W Classic Gold:

ÎNTRE BOXE 

După ce ai terminat cu primul punct de reflexie, poți trata peretele din spatele boxelor. Aici, este discutabil și ar trebui încercat, după caz, fie panou de difuzie fie de absorbție, fie combinat.

Spre exemplu, dacă ai un televizor mare între boxe, în anumite situații am găsit mai potrivit ca televizorul să fie lăsat liber și deasupra sa să fie poziționat un panou fie de absorbție fie de difuzie. Însă, în alte cazuri când distanța față de boxe este mai mică (near-field), atunci un panou direct peste televizor a fost mai potrivit.


Atenție mare la panouri de difuzie dispuse între boxe, pot strica imaginea stereo, verifică atent acest aspect. Ideal ar fi ca fiecare tip de panou să fie testat cu mare atenție și să oprești acolo ce se potrivește mai bine.

Mai jos exemplu de poziționare a două panouri de tip Artnovion Lagos Gold, de difuzie, în studiul tratamentului acustic al poziției dintre boxe, unde am un televizor:

Mai jos, continuarea studiului cu panouri de absorbție de această dată, anume Artnovion Siena.

ÎN SPATELE POZIȚIEI DE ASCULTARE

Este foarte important ce se întâmplă în spatele scaunului sau canapelei pe care stai atunci când asculți. De asemenea, soluția este adaptabilă de la caz la caz.

Spre exemplu, din experiența mea, dacă în spatele poziției de ascultare ai o adâncime mare, peste 3-4 metri, atunci s-ar putea ca să nu fie nevoie de tratament, în schimb, dacă în spatele poziției de ascultare ai fie direct perete fie un pic de spațiu și apoi peretele, atunci ar trebui încercat cu panouri.

Tot din experiența mea, am observat că dacă peretele din spate are rafturi cu cărți sau obiecte, atunci panouri poziționate peste nu au adus un aport notabil, rafturile acționând ca și difuzie. 

Pe scurt, fie dacă peretele din spate este lipit de scaun/canapea fie dacă este un pic de spațiu, trebuie tratat cu difuzie sau absorbție. Cel mai potrivit ar fi sa faci combinații de panouri de difuzie și absorbție și să decizi ce combinație este cea mai potrivită.

Un exemplu de poziționare panourilor de absorbție Artnovion Siena W în spatele poziției de ascultare, în cazul de față vorbim de o canapea lipită direct de peretele din spate:

În această cameră de audiție am încercat în mai multe combinații în spatele canapelei și de departe aceste panouri Artnovion Siena, au fost câștigătoare, făcând cel mai bine comparativ cu alte panouri de difuzie sau de absorbție. Din nou, arhitectura acestui panou Siena a fost câștigătoare.

DEASUPRA POZIȚIEI DE ASCULTARE

În camera mea, mai ales în cazul sistemului multi-canal home-cinema, tratarea zonei de deasupra poziției de ascultare a fost crucială.

În cazul meu, aici am aplicat difuzie și foarte cele mai potrivite au fost panourile de tip „Skyline”.

Tratamentul acustic de difuzie de deasupra poziției de ascultare a ajutat mult focusul, în special pe canalele de height „Atmos”, dar am observat și diferențe pe stereo în focusul imaginii și a combaterii reflexiilor nedorite.

Grijă mare: ancorează bine panourile pe tavan. Nu ne dorim ca în timpul vreunei scene viscerale din Godzilla să apară efecte nedorite de pe tavan.

ÎN SPATELE BOXELOR

Aceasta este o poziție mai atipică, însă foarte interesantă în anumite contexte. Spre exemplu, la Lorin, în spatele boxelor sale exista un mobilier care nu se poate da la o parte și boxele sunt foarte apropiate de acest mobilier.

În cazul său poziționarea a câte un panou de absorbție în spatele fiecărei boxe a ajutat enorm, oferindu-i control în bas și adâncime în scenă.

Cu siguranță îți recomand să încerci această poziționare, atât cu panouri de difuzie cât și cu panouri de absorbție și poți decide singur dacă te ajută ori nu.

Atenție mare însă: această poziționare poate afecta, în anumite situații, corectitudinea imaginii stereo.

Mai jos un exemplu concret de la my man Lorin, unde, în sistemul său de tip „near-field”, poziționarea panourilor de absorbție Artnovion Siena W în spatele fiecărei boxe a ajutat foarte mult.

BASS TRAPS

În sistemul meu bass trap-urile au ajutat enorm să controlez energia de bas staționară. M-au ajutat să scap de acel „gâjâit” deranjant al undelor de bas staționare care se formează în colțurile camerelor.

Fă următorul test: pune o muzică cu un bas constant (în special pe zonele de middle-bass), poți să pui Jay-Z, că ăsta are bas constant cât cuprinde și dă-i volumul mai tare. Cu piesa pusă pe repeat plimbă-te prin cameră și inspectează colțurile camerei.

Dacă în poziția aceea simți foarte mult bas, atunci acolo ar fi bine să experimentezi cu capcane de bas.

Atenție mare, însă, cu bass trap-urile, ele trebuie adăugate unul câte unul, cu grijă, și monitorizată permanent dinamica, să nu fie afectată de prea multă captare. Trebuie să avem grijă să captăm doar ce este în plus, nu și în plus față de ce este în plus.

CONCLUZIE

Panourile Artnovion au fost o surpriză plăcută pentru mine în ceea ce privește calitatea lor acustică și cea de finisaj: arată super bine și fac bine pe măsură. 

Dintre toate cele pe care le-am testat, dacă ar fi să desemnez un câștigător, ar fi în mod clar Artnovion Siena W. Este un panou construit superb, care arată de milioane și are un efect echilibrat. Este un panou discret de absorbție, dar, datorită arhitecturii front-ului, face și un pic de difuzie, ceea ce îl face un panou combinat, cu un efect delicat, numai bun pentru a tuna fin sunetul dintr-o cameră și a pune pe tort acea cireașă care lipsește. 

Daca ești pasionat de audio nu omite tratamentul acustic, este un detaliu care face o diferență extrem de notabilă.

Silviu TUDOR
An article written in my sweet spot, 
and this is what I’ve heard.

Pentru detalii suplimentare / consultanță, vă rugăm să ne contactați la numărul 021.232.4077

Pentru soluții tehnice complete personalizate pe camera dvs., Artnovion realizează proiecte personalizate printr site-ul:

Total
0
Shares
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Previous Post
Vita de Vie Concert 23 Noiembrie Bucuresti AVstore Silviu Tudor

Vita de Vie – Simfonic [Concert la Sala Palatului, 23 noiembrie 2022]

Next Post
B&W - Px8 McLaren la AVstore

Bowers & Wilkins lanseaza Px8 McLaren Edition in colaborare cu McLaren Automotive

Related Posts