Ghid: Q & A despre Boxe si Amplificatoare

Afla tot ce vrei sa stii despre boxe si amplificatoare: cum le alegi, care e ideea cu ele, cum le imperechezi si multe alte raspunsuri la intrebari pe care e normal sa le ai atunci cand faci primii pasi in lumea Hi-Fi.

Ce reprezinta caracteristica de putere maxima de la boxe?

Puterea (exprimata in W) data in specificatiile boxelor reprezinta o limita maxima (de obicei optimista) a puterii pe care boxa o poate suporta pentru perioade foarte scurte de timp fara sa se defecteze iremediabil. Vorbim de varfuri de putere si nu de putere continua. Spre deosebire de echipamentele pro-audio, boxele HiFi sunt concepute in primul rand sa reproduca sunetul cat mai fidel, nu sa functioneze la volum ridicat. Echipamentele pentru sonorizari sunt gandite invers, sa faca cat mai multa galagie sacrificand calitatea reproducerii.

De ce avem in caracteristicile boxelor o plaja de putere in loc de o valoare simpla?

Unii producatori de incinte prefera sa puna in specificatii o plaja de putere si nu o valoare maxima. Valoarea minima indicata reprezinta nivelul la care se pot asculta boxele la un volum decent, in timp ce valoarea maxima a fost descrisa in paragraful anterior.

Pot strica boxele ascultand tare?

Boxele HiFi sunt concepute sa functioneze la volum moderat si pot suporta varfuri scurte de putere in pasaje cu dinamica ridicata. Producatorul se concentreaza pe obtinerea unui raspuns in frecventa cat mai fidel si precis. Zona de auditie la care se asteapta este de circa 80 – 90 dB maxim. Este posibil sa avem echipamente HiFi care opereaza peste acest nivel, dar va fi extrem de scump. Pentru a pastra un buget rezonabil, marea majoritate a echipamentelor HiFi sunt gandite sa opereze la volume moderate.

Pe un pasaj muzical dinamic putem avea scurte momente de crestere a intensitatii sonore si asta este perfect tolerabil. Utilizarea unor echipamente HiFi in mod continuu la volume foarte mari (peste 90 dB, petrecere, auditie in aer liber) va duce la distrugerea difuzoarelor.

Pot strica boxele ascultand la un volum mic?

Boxele se pot defecta iremediabil si la volum mai mic. Difuzoarele de inalte (tweeterele) sunt difuzoare care pot suporta puteri destul de mici. Pe un pasaj muzical, tweeterul nu este foarte solicitat si functioneaza intermitent. Daca dam un semnal foarte distorsionat in boxe putem arde tweeterele chiar la o putere mica / moderata. Acest fenomen este foarte des intalnit , este cauza principala pentru care boxele ajung la garantie.

Semnalul muzical are energia concentrata pe o frecventa anume si energie putina in restul semnalului (pe frecventele armonice), iar tweeterul o poate tolera. Semnalul distorsionat este asemanator zgomotului alb – un semnal cu intensitate mare , egala, pe tot spectrul de frecvente.

Acest gen de comportament se obtine fie cu o sursa defectuoasa (inregistrari proaste din YouTube redate pe iesirea de casti din laptop), fie cu un  amplificator de mica putere impins dincolo de limitele la care este gandit sa functioneze.

Un amplificator audio produce un nivel urias de distordiuni inainte sa moara. Daca ajungeti cu butonul de volum in aceasta zona atunci ar trebui sa va opriti si sa cumparati un amplificator mai puternic sau boxe mai sensibile.

O boxa cu putere mare se aude tare?

Nu neaparat. Puterea data in specificatii reprezinta ce poate suporta boxa din partea amplificatorului , nu neaparat ce emisie sonora are. Specificatia care ne intereseaza in acest caz este sensitivitatea boxei – cata galagie face boxa cu puterea consumata de amplificator. Cu cat boxa are sensitivitate mai mare, cu atat face mai multa galagie la aceeasi putere, deci avem nevoie de un amplificator mai mic. In mod uzual, boxele HiFi sunt cotate la 86 – 88 dB, cele mai eficiente merg la 92-94 dB si incintele exotice cu horn ating 100 dB (relatia nu este liniara, 3 dB in plus semnifica dublu)

Sunt potrivite boxele HiFi ca sa dam o petrecere?

Da si nu. Adica se pot folosi boxe HiFi pentru o petrecere in anumite conditii si cu anumite rezerve, dar nu este neaparat o idee buna. Practic, fortati tare echipamentele cu riscuri pe masura si nu beneficiati de ceea ce ati platit pentru sistemul HiFi. Calitatea lui se vede la o auditie serioasa, in liniste, asezat in sweet-spot si concentrat la ceea ce auzim. Boxele HiFi sunt concepute sa ne dea iluzia ca suntem in fata scenei nu sa produca o galagie mare.

Cum sa incep in alcatuirea unui sistem audio?

Cea mai buna idee este sa alegem mai intai boxele potrivite pentru spatiul acustic in care le folosim si pentru gusturile proprii. Boxele sunt extrem de diferite intre ele si intervine mult subiectivismul in alegerea lor. Intr-o lume ideala, ar trebui sa fie perfecte si nu am avea aceasta problema. Din pacate nu sunt si toate fac un compromis intr-o directie (raspuns liniar, sensitivitate, impedanta, pret, aspect, gabarit, etc). Dupa ce ne hotaram cam ce boxi s-ar potrivi mai bine, trebuie gasit un amplificator care sa corespunda caracteristicilor tehnice cerute de boxe.

Am ales o pereche de boxe. Cum aleg amplificatorul potrivit?

Daca nu avem conditii particulare (culoare, gabarit), trebuie sa vedem ce caracteristici tehnice au boxele . Ne intereseaza plaja de putere necesara, sensitivitatea si impedanta boxelor. Plecam de la premiza ca facem auditii domestice la un nivel de sunet mediu. In general, pentru boxele normale (sensitivitate 88 – 90 dB), este suficienta o putere de 60 – 80 W la impedanta nominala a boxelor. Mai multa putere din partea amplificatorului nu ar fi o problema, fiindca controlam volumul si ne putem opri oricand daca este prea mult si este prea tare. O eventuala rezerva de putere nu strica si o putem folosi sau nu. Mai rau este sa luam un amplificator subdimensionat pe care sa il tinem dat la maximum, in zona in care produce mai mult distorsiuni decat sunet, lucru care poate duce la defectiuni si tweetere arse.

Puterea nu este totul, Sunt multi factori care intervin si care nu reies direct din specificatiile tehnice afisate. In mod paradoxal, sunt amplificatoare cu puteri mici care suna mult mai bine cu unele cu cifre mai mari la putere. Chiar daca puterea este reala si nu este o exagerare din partea producatorului, conteaza mult si cum poate controla boxele. Unele amplificatoare redau mai viu sunetul, raspund mai rapid la variatiile de volum, in timp ce altele suna plat si plictisitor. Boxele cu impedanta mica (4 ohm sau mai putin) sunt dificil de controlat si pot duce amplificatoare in protectie la volum mare si mult bas (impedanta minima e atinsa in zona bas 40 – 60 Hz).

Nu in ultimul rand trebuie ca amplificatorul sa aiba conectivitatea necesara, dar este un aspect secundar, esential este sa poata controla boxele.

Ce reprezinta impedanta unei boxe?

Impedanta boxei poate fi privita ca o rezistenta electrica pe care boxa opune trecerii curentului electric prin ea. Nu este o valoare fixa, variaza impreuna cu frecventa semnalului electric. Reprezentarea este o curba si ne intereseaza valorile minime si cea nominala. Valoarea nominala este un fel de medie si ne face o imagine generala in timp ce valoarea minima ar fi semnalul de alarma, valoarea care va pune cele mai mari probleme la frecventa respectiva, la un volum mare (amplificatoarele slab construite intra in protectie sau se ard).

Ce este sensitivitatea boxei?

Sensitivitatea boxei reprezinta presiunea sonora pe care o face boxa la distanta de 1m, cu puterea de 1W livrata de amplificator. Comparand sensitivitatea unor boxe ne facem o idee daca ne trebuie un amplificator mai puternic sau mai slab. Daca avem doua perechi de boxe, unele cu 89 dB si altele cu 92 dB, ca sa obtinem aceeasi intensitate sonora, trebuie sa maplificam prima pereche cu putere dubla fata de a doua (de exemplu, SPLul obtinut de prima cu 100 W se obtine cu 50 W de la a doua pereche).

Ca sa obtina o sensitivitate cat mai mare, la un cost rezonabil, producatorul trebuie sa sacrifice altceva. Din acest motiv, cu cat sensitivitatea creste, cu atat boxele tind sa fie mai neliniare si dezechilibrate la raspunsul in frecventa sau sunt si liniare dar pretul urca spectaculos.

Boxele pentru sonorizari au sensitivitate foarte mare si fac foarte multa galagie cu puteri moderate, dar nu reproduc fidel sunetul precum unele HiFi.

Ce reprezinta SPL?

SPL (Sound Pressure Level) este presiunea sonora pe care o putem masura cu un SPL-metru. Ca sa comparam corect, masuratoarea trebuie facuta in conditii egale (aceeasi distanta fata de boxe, aceeasi frecventa a sunetului si aceeasi putere livrata de amplificator)

Presiunea sonora scade odata cu distanta (se pierd 6 dB la dublarea distantei). Daca boxele produc 105 dB la distanta de 1m, intensitatea va scadea la 99 dB la 2m, la 93 dB la 4m, etc

Sistemele HiFi sunt gandite sa fie utilizate la volume medii in locul de auditie. Daca va apropiati de boxe, nivelul perceput creste , daca va departati mult va scadea.

6dB pierduti prin dublarea distantei se compenseaza prin cvadruplarea puterii furnizate de amplificator ! Asadar, daca ascultati la 50W la 2.5 m fata de boxe, ca sa obtineti aceeasi presiune la 5m distanta aveti nevoie de 200 W din partea amplificatorului (si este posibil ca boxele sa nu poata tolera aceasta putere rezultand difuzoare distruse)

Ca idee, zgomotul de fundal intr-o locuinta este undeva pe la 40 – 60 dB (0 = liniste absoluta, camera anecoica). Vorbitul normal se situeaza intre 64 si 70 dB, muzica se aude destul de tare pe la 80 – 84 dB, un concert rock se ridica pe la 100 – 120 dB.

Total
0
Shares
4 comments
  1. Bună ziua! Avstore

    Am citit tot acest articol, dar tot nu îmi pot da seama dacă un amplificator Hegel H80 ar face o pereche bună cu o pereche de boxe Dynaudio Emit M10, combinaţie care este în vizorul meu.
    Aveţi idee cum ar funcţiona împreună, având în vedere că ambele branduri au trecut prin mâinile dumneavoastră?

    Cu stimă
    Nelu

  2. Buna ziua, Din pacate nu comercializam Dynaudio Emit M10 si nu am testat-o impreuna cu amplificatoarle Hegel, insa daca ne uitam peste specificatii va putem spune ca sunt compatibile si se pot utiliza impreuna.

  3. Informații f utile și concentate! De multe ori ce credem că știm sunt de fapt idei răstălmăcite din vorbă în vorbă. Cu toate acestea, încă îmi este greu să înțeleg de ce anumite boxe/sisteme audio costă zeci sau sute de mii de euro.

  4. Buna ziua! Ne bucuram ca ati gasit util articolul. Da, e o intrebare buna si e ceva ce merita candva discutat amplu si dezbatut, subiectul costurilor produselor de lux destinate audiofililor. Exista boxe si sisteme de zeci si sute de mii de euro si sisteme si boxe de putine mii de lei sau chiar sute de lei. Din aceleasi motive din care exista in absolut orice domeniu obiecte scumpe. Gasesti un portofel pe piata in valoare de 50 de lei, gasesti unul si in valoare de 2000 de lei. Gasesti o sticla de vin de 10 lei gasesti una de 500 de lei. Toate masinile au patru roti si ne duc dintr-un punct A intr-un punct B si daca mergi in weekend la Brasov cu un Lamborghini stai la fel de mult bara la bara cat ai sta daca mergi cu o Dacie Logan. Masinile pot avea un pret de 10.000 de euro sau chiar de 1 milion de euro. Totul tine de nevoile celui care cumpara, de principiile sale, de nivelul de interes pentru domeniul din care sunt acele produse, de pasiune, de venit (bineinteles) si stil de viata. Unele masini de lux sunt construite manual piesa cu piesa, din materiale alese cu cea mai mare grija si atentie. Au designeri de renume, o traditie, respecta niste reguli proprii ce au dus producatorii la renumele pe care il au. Este exact la fel si in audio. Unele produse sunt construite special, pe comanda, cu oameni multi care slefuiesc manual fiecare bucata de lemn, monteaza fiecare surub, folosesc materiale speciale cu proprietati speciale. Au inventat tehnologii special pentru ca acele boxe sa reproduca extrem de fidel fiecare sunet redat. Tindem sa minimizam importanta si valoarea unor produse in functie de cat de relevante sunt pentru noi. E perfect normal sa nu avem acelasi nivel de interes pentru un domeniu, fiecare dintre noi. Daca eu vreau o pereche de casti in care doar sa aud muzica si sa pot raspunde la un apel, fara a fi un mare pasionat, audiofil, e clar ca nu o sa simt ca relevant pentru mine sa dau 2 mii de euro pe o pereche de casti. Insa trebuie sa respect faptul ca unii oameni sunt pasionati de sunet si de ce reprezinta aceste produse si ca fiecare produs se adreseaza unui anumit public. Nu orice produs din lume e adresat oricarui consumator – sunt mii/milioane de variante pentru fiecare buzunar in lume. Nu ne obliga nimeni sa alegem varianta scumpa cand exista o varianta pentru buzunarul nostru, care corespunde nevoilor noastre.
    Asa cum cineva spune ca o pereche de boxe sau un sistem “doar reda muzica, nu are sens sa coste 10.000 de euro” doar pentru ca nu sunt cu adevarat pasionati de muzica la nivelul acela meticulos, la fel cineva undeva in lume spune despre o masina ca “are tot 4 roti si stau la fel de mult bara la bara in Bucuresti cu ea si daca a costat 10.000 de euro si daca a costat 1 milion”. E vorba despre prioritati si desigur, posibilitati si stil de viata pana la urma. Nu e nimic anormal. E un fenomen prezent peste tot in lume. Ne putem croi un costum pentru nunta la un croitor local pe care il cunoastrem si face treaba buna sau il putem croi pe comanda cu Dolce & Gabbana. Pana la urma e un sacou, dar diferenta de pret va fi de cateva zeci de mii de euro. E aceeasi poveste.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Previous Post

Bowers & Wilkins Formation Duo – sau cand minimalismul are clasa

Next Post

KEF Reference 1 Meta au sosit in showroom-ul AVstore!

Related Posts