Alege doza potrivita pentru pick-upul tau ! (ghid Audio-Technica)

Audio-Technica este o firma japoneza infiintata in 1962 de catre Hideo Matsushita. Primul produs a fost o doza magnetica, Audio-Technica AT1.  In anii ’70, Audio-Technica a devenit unul dintre cei mai mai producatori mondiali de doze, atat in nume propriu, cat si OEM pentru peste 40 de producatori de pe mapamond. In anii ’90, odata cu intrarea pe piata a formatelor digitale, Audio-Technica si-a diversificat gama de produse incepand sa produca microfoane si casti de inalta fidelitate, destinate atat pietei Pro-Audio, cat si utilizarii casnice. Audio-Technica nu a incetat niciodata sa inoveze si sa produca echipamente destinate redarii muzicii inregistrate pe vinil, pasiunea fiind cuvantul cheie pentru aceasta companie.

50 de ani de istorie AudioTechnica
50 de ani de istorie AudioTechnica

Alegerea dozei este cruciala pentru obtinerea unui sunet de cea mai buna calitate. Este adevarat ca toate componentele conteaza ( bratul si sasiul pick-upului sau preamplificatorul de doza ), dar doza este esentiala fiindca de ea depind direct gama de frecvente reproduse, balansul tonal, separatia intre canale, imaginea stereofonica, nivelul de distorsiuni si zgomotul de fond.

Alegerea dozei poate afecta si uzura discurilor – acele au geometrie diferita, iar forta de apasare pe disc poate varia destul de mult.

Diagrama efoturilor pe peretii santului
Diagrama efoturilor pe peretii santului

Tipul de montura.

Dozele Audio Technica pot fi cu doua tipuri de monturi :

1/2″ ( standard compatibil cu majoritatea bratelor si a headshellurilor tip SME ) – doza se fixeaza cu doua suruburi verticale ( distanta intre ele este de 1/2“ ), iar conexiunea se face prin 4 cabluri de semnal care se mufeaza in pinii de pe spatele dozei.

P-Mount ( doza tip cartus ) – doza se infige in locasul special de pe brat si se asigura cu un surub transversal cu piulita.

Audio-Technica fabrica si doua doze cu montura mixta ( AT-300P si AT-311EP ), care se pot folosi atat cu brate care accepta doze P-Mount, cat si cu brate cu montura 1/2″

Tipul de montura
Tipul de montura

Specificatiile tehnice

Producatorii publica diverse specificatii tehnice. Dintre acestea, cele mai importante sunt :

Raspunsul in Frecventa ( Frequency Response ) – exprimat in Hz – masoara banda de frecvente pe care poate reproduce doza, de la cele mai joase sunete pana la cele mai inalte. Este bine ca aceasta banda de frecvente sa fie cat mai larga, dar este esential ca toate frecventele sa fie reproduse cat mai liniar, fara sa fie exagerate sau atenuate unele dintre ele. Se considera ca banda de frecvente pe care le poate auzi urechea umana se incadreaza intre 20 Hz si 20 kHz.

Separatia intre canale ( Channel Separation ) – exprimat in dB – masoara cat de bine sunt separate canalele stang si drept ( nu se aplica in cazul dozelor pentru discuri mono ). Sunetul reprodus pe canalul stang se aude la un nivel mai mic si in dreptul si viceversa. Cu cat cifra este mai mare, cu atat separatia este mai buna.

Liniaritatea ( Channel Balance ) – exprimat in dB – masoara cu cat se aude mai tare un canal fata de celalalt, atunci cand semnalul ar trebui sa fie egal pe ambele . Cu cat valoarea este mai mica, cu atat liniaritatea este mai buna ( ideal ar fi 0 ).

Nivelul de iesire ( Output Level ) – exprimat in mV – este important de stiut pentru a potrivi cat mai bine doza cu preamplificatorul de doza. Nu exista bun sau rau, exista potrivit sau nepotrivit. Daca nivelul este prea mic fata de ce asteapta preamplificatorul, zgomotul de fond va fi prea mare. Daca semnalul de iesire este prea puternic, sunetul va fi distorsionat.

Forta de apasare ( Tracking Force ) – exprimata in grame – este greutatea neta cu care apasa acul pe disc. Aceasta forta se regleaza din contragreutatea existenta pe brat si trebuie sa se incadreze intre limitele indicate de producator. Daca forta este prea mare acul apasa prea tare in sant, daca forta este prea mica, acul o sa aiba tendinta sa sara din sant. Ambele situatii sunt periculoase si pot deteriora atat acul, cat si discul. Uzual, forta de apasare ar trebui sa nu depaseasca 2 – 2.5 grame; dozele care necesita o apasare mai mare pot uza mai rapid discurile. Cand alegeti o doza pentru un anumit brat trebuie sa tineti cont de masa totala a dozei si de intervalul de reglaj al bratului ( este posibil ca doza sa fie prea grea sau prea usoara si sa fie imposibil sa se regleze apasarea corecta )

Conformarea ( Compliance ) – este un parametru important pentru a stabili daca o anume doza se potriveste cu un anumit brat. Dozele actioneaza ca un fel de suspensii elastice pentru brat atunci cand este redat un disc ( bratul apasa pe disc prin acul care este fixat de doza prin intermediul unei suspensii ). Dozele cu factor mare de conformitate ( mai elastice ) sunt mai potrivite pentru bratele cu masa mica, iar cele cu conformitate mica ( mai rigide ) sunt mai potrivite pentru bratele cu masa mai mare. Nepotrivirea bratului cu doza poate conduce la fenomene nedorite de rezonanta in spectrul audibil ( rezonanta trebuie mentinuta intre 9 si 13 Hz ).

Masuratoare de laborator pentru modelul aniversar AT-50 ANV
Masuratoare de laborator pentru modelul aniversar AT-50 ANV

Tipuri constructive de doza

Audio-Technica fabrica doua tipuri de doze dotate cu trei tipuri de ace, in patru variante geometrice.

Cele doua mari categorii sunt MM ( Moving Magnet ) sau MC ( Moving Coil ).

Ambele tipuri au acelasi principiu constructiv. Acul, montat pe un brat se misca stanga-dreapta condus de catre santul de pe disc. Bratul transmite miscarile in interiorul dozei. La modelele MM, pe brat sunt montati magneti care se misca contra unor bobine fixe pentru a genera curent electric. In cazul dozelor MC, pe brat sunt montate bobine care se misca contra unui magnet fix pentru a genera curent.

Dozele MM sunt mai robuste si au semnal de iesire mai puternic ( 3 – 5 mV ) fata de cele MC ( 0.1 – 0.5 mV ). Majoritatea dozelor MM permit schimbarea acului in cazul unui accident, dar dozele MC sunt considerate mai performante si sunt preferate de audiofili ( claritate, transparenta, echilibru tonal superior, nivel de distorsiuni redus ). Varietatea mare de parametri impune, in cazul dozelor MC, preamplificatoare de doza mai sofisticate si cu reglaje multiple.

Diagrama si sectiune prin AT 150 MLX
Diagrama si sectiune prin AT 150 MLX

Cele patru geometrii de ace produse de Audio-Technica sunt :

Conic – cel mai uzual, mai simplu si mai ieftin. Varful este sferic si are o raza de 15.25 microni. Acest tip de ac atinge peretii santului in centru si este mai potrivit pentru brate care impun forte mai mari de apasare si pentru acele brate care nu permit reglajul azimutului dozei. In cazul dozelor special concepute pentru discuri pe 78rpm, raza varfului este de patru ori mai mare ca pentru discuri LP.

Eliptic – Varful acului are doua raze – latura mare este transversala pe directia santului ( 5.08 sau 7.6 x 17.8 microni ). Acul atinge peretii santului in centru, la fel ca cel conic, dar latimea mica ii permite sa urmareasca mai bine frecventele inalte.

Acele de tip Line Contact ( MicroLine, SpecialLineContact sau Shibata ) permit contactul cu peretii santului pe o suprafata mai mare decat cele conice sau eliptice. Astfel, presiunea este mai mica, uzura redusa si acuratetea reproducerii mai mare. Ideea este sa se obtina suprafata de contact cat mai mare cu o adancime a acului cat mai mica pentru a permite acului sa urmareasca cele mai fine variatii laterale ale santului, cu efect in zona frecventelor inalte.

MicroLine – este o geometrie speciala care imita perfect varful folosit la taierea discurilor master. Acest tip de ac reuseste sa redea excelent frecventele inalte si asigura o liniaritate exceptionala pe intreaga banda de frecvente. Forma complexa, cu multe fatete, permite o uzura uniforma, prelungind durata de viata a acului si a discurilor.

SpecialLineContact – este similar cu MicroLine, dar optimizat pentru un raspuns perfect pe intreaga banda de frecvente ( cu rezultate deosebite in zona frecventelor inalte ), si care asigura frecare minima, uzura redusa si distorsiuni minime.

Shibata – este o geometrie speciala, tot de tip Line Contact, introdus pentru prima data de catre inginerul Norio Shibata ( JVC ).

Acul propriu-zis poate fi construit in doua moduri: pur ( Nude ) sau lipit ( Bonded ). In cazul acelor pure, acestea sunt construite dintr-un diamant intreg, spre deosebire de acele lipite, la care doar varful este din diamant, restul acului fiind din metal. Bineinteles ca acele pure sunt mai scumpe si mai greu de produs decat cele lipite. Acele pure sunt mai usoare, forma este mai bine realizata si citesc mai curat santurile.

Corpul acului poate fi rectangular sau cilindric . Acele cu corp rectangular sunt mai greu si mai scump de confectionat. Se monteaza in suspensie in locasurii rectangulare facute cu laser. Rezultatul permite o montura precisa, o aliniere exacta.

Geometrii de ace
Geometrii de ace

Gama Audio-Technica de doze acopera o plaja mare de preturi si necesitati. Sunt disponibile doze MM entry-level care ofera o calitate excelenta pentru un pret modic, doze MM premium, doze speciale pentru discuri mono si 10 modele de doze MC.

Modele MM cu montura P-mount

AT-3482 – cu ac conic si brat din fibra de carbon.

Modele MM cu montura mixta ( P-Mount + adaptor la 1/2″ ) sunt o serie cu un excelent raport pret/performanta. Ambele modele – AT-300 P ( ac conic ) AT-311 EP ( ac eliptic ) – au bratul din aliaj si adaptorul la 1/2″ inclus in pachet.

Modele MM cu montura 1/2″

Gama entry-level AT90 este compusa din doua modele, AT-91 ( ac conic ) si AT-95 E ( ec eliptic ).

Modelele medii AT-100 E ( ac eliptic ) si AT-120 Eb ( ac eliptic pur ) utilizeaza bobine para-toroidale.

Modelele premium, AT-440 MLb si AT-150 MLX, sunt dotate cu ac MicroLine.

Modele MC

Seria AT-F este o gama entry-level de doze MC, prin care Audio-Technica incearca sa ofere o parte din performanta modelelor din gamele superioare, la un pret accesibil. Cele doua modele sunt AT-F2 si AT-F7, ambele cu ac eliptic, dar cu geometrii diferite ( difera raza mica ).

Seria AT-33 se remarca printr-un sistem deosebit de amortizare al bratului care permite un raspuns foarte bun al frecventelor joase. In aceasta gama sunt trei modele stereo : AT-33 PTG/II ( ac MicroLine ), AT-33 EV ( ac eliptic ) si AT-33 sa ( ac Shibata ).

Gama AT-OC 9 este una care a cunoscut un deosebit succes, motiv pentru care se afla intr-o continua evolutie incepand din 1987. In aceasta gama intalnim doua modele : AT-OC9 ML/II ( ac MicroLine ) si AT-OC9 /III ( varful seriei OC9, cu un design regandit complet: ac LineContact piesele magnetice si bratul reproiectate ).

Gama de varf, AT-ART, este compusa din doua modele : AT-ART 7 si AT-ART 9, cu design inspirat de varianta aniversara AT50ANV ( acelasi ac SpecialLineContact folosit de AT50ANV si bratul din boron ) si sistemul de atenuare a vibratiilor de la AT-OC9/III . AT-ART 9 are miezul magnetic, iar AT-ART 7 non-magnetic.

Audio-Technica fabrica trei modele de doze MC destinate reproducerii discurilor mono. AT-33 MONO, AT-MONO 3/LP si AT-MONO 3/SP. Dintre acestea, doar AT-MONO 3/SP este compatibila cu discurile Shellac 78rpm datorita dimensiunilor acului, iar celelalte doua sunt destinate discurilor mono micro-groove.

Doze AudioTechnica - geometrie si suprafete de contact
Doze AudioTechnica – geometrie si suprafete de contact
Total
2
Shares
8 comments
  1. Un ghid bine venit. In ultimul timp sunetul digitat incearca prin performante sa se apropie din ce in ce mai mult de sunetul analog, sub diverse forme/ formate; este normal, desi traim intr-o era digitala, sunetul care ne place este cel care se apropie cel mai mult de sunetul real, life like, live, analogic. Cu toate acestea vinil-ul, ca produs si vanzare, a luat o amploare din ce in ce mai mare, a recastigat din terenul audiophil. Din acest punct de vedere, articolul este capital, pentru intelegerea compatibilitatilor dintre diferite doze, brate respectiv pikup-uri, cu atat mai mult, este scris profesional , clar si concis, clar de un cunoscator, de un pasionat si in acelasi timp pe intelesul tuturor. Multumim mult ! 🙂

  2. aceste date foarte bine venite pentru cei ce doresc sa le vada! pentru ceilalti exista doar bubuiala si titiala cu multbas! cei ce doresc un sunet de calitate nu au decit sunetul vinylului!

  3. Foarte bun ghidul. Eu sunt ascultator de vinil-uri de foarte mult timp(de prin 1985). Pot spune ca nu stiam mai nimic despre doze si ace. De acea apreciez foarte mult acest ghid.

  4. Foarte fain ghidul!
    Ma bate gandul sa achizitionez un pick-up iar aceste informatii sunt numai bune sa imi lamureasca niste aspecte de ordin tehnic.

  5. Cel mai complet si elocvent tutorial pentru intelegerea modului de actiune a acului de vinil!
    Acum chiar am fost lamurit in privinta calitatii acului!

  6. Bun ghidul. Ascult viniluri din 1980. Ar fi util si un tabel cu dozele de la Audio Technica pe culori/tipuri cu diferentele pt o comparare mai usoara.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Previous Post

Cum ne alegem castile, partea a III-a

Next Post
Concert ANOUAR BRAHEM

Concert Anouar Brahem

Related Posts