0
22 martie, 2019

Raspunsul in frecventa, sau adevarul din spatele boxelor

Hooded (inchis)

Adevarul este ca nu exista specificatie tehnica, review sau prezentare a unei boxe fara a se bate moneda pe raspunsul in frecventa al acesteia; dar ce reprezinta acest lucru si cat de important este in cele din urma, raspunsul in frecventa?

Dr Floyd E. Toole, unul dintre cele mai mari nume in domeniul acusticii la nivel mondial, spunea: “Raspunsul in frecventa este cel mai important aspect al performantelor oricarui dispozitiv audio. Daca acesta nu este reprodus corect, restul nu mai conteaza.”

Raspunsul in frecventa este o modalitate de a descrie sunetul pe care boxele il ofera si se doreste ca acesta sa fie cat mai neutru (flat, egal ca tarie sonora pe tot spectrul) pentru a exprima semnalul de intrare cat mai precis; cu alte cuvinte, daca ascultam melodia preferata prin intermediul unor boxe de calitate, vom auzi ceea ce artistul a intentionat sa transmita.  Cu cat boxa exagereaza frecventele inalte, medii sau joase mai tare, cu atat se va exagera acea frecventa de pe inregistrarea audio mai tare si va conduce la o perceptie audio diferita a piesei decat a fost ea produsa initial in studio de artist.

Producatorii de boxe specifica acest aspect prin intervalul de frecventa (exprimat in herti, Hz) pe care respectiva serie il poate reproduce cu o abatere de la liniaritate de +/-3dB. Acest interval este cel pe care, in teorie, un om il poate auzi si anume 20-20000 Hz.

Daca din diferite motive raspunsul in frecventa al unei boxe are o abatere de la liniaritate (nu este flat), sunetul obtinut in timpul auditiilor va fi departe de original si va avea o anume manipulare ce se poate exemplifica prin urmatoarele atribute:

 

  1. Muddy/Boomy (bubuit) – atunci cand basul este prea proeminent, ramane in camera mult timp si acopera partea de medii
Muddy/Boomy (bubuit)
Muddy/Boomy (bubuit)
  1. Recessed (retras) – frecventele medii unde regasim partea de voci sunt retrase, intunecoase fata de restul spectrului de frecventa
Recessed (retras)
Recessed (retras)

 

  1. Bright (foarte deschis)- frecventele medii-inalte si inalte sunt foarte pronuntate si agresive; boxele sunt uneori dificil de ascultat pe termen lung
Bright (foarte deschis)
Bright (foarte deschis)
  1. Tinny (timid, fara impact) – partea de bas nu este prezenta, muzica nu are impact si nu convinge
Tinny (timid, fara impact)
Tinny (timid, fara impact)
  1. Hooded (inchis) – sunetul nu are rezolutie, este foarte intunecat din cauza frecventelor medii- inalte si inalte foarte putin prezente.
Hooded (inchis)
Hooded (inchis)

Pentru o mai buna intelegere a raspunsului in frecventa, urmariti clipul de mai jos:

https://www.youtube.com/watch?v=BLtjjqoHpg0&feature=youtu.be

Este foarte adevarat faptul ca fiecare om aude diferit si daca mai adaugam gusturile personale in materie de sunet, atunci un anume colorit poate fi apreciat. Nu este de neglijat nici faptul ca sunt multi factori ce pot influenta experienta audio (mediul de auditie si acustica camerei, diverse distorsiuni si aliniere in faza), insa etalonul absolut si referinta universala pentru a exprima integritatea toanala al unei boxe este un raspuns in frecventa liniar in tot spectrul audibil.

Va invitam in showroom sa povestim despre ce sunet va place voua, sa ne ziceti ce gen muzical ascultati si sa va ajutam sa faceti cea mai potrivita alegere pentru boxele pe care le doriti.

Pe curand!