0
13 iulie, 2017

Despre televizoare: QLED vs OLED

cvr

Desi suna aproximativ la fel, OLED si QLED sunt tehnologii total diferite.

Multa lume isi pune intrebarea cu privire la care dintre cele doua display-uri este mai bun: panoul OLED sau QLED-ul brevetat de Samsung?

Pentru inceput, sa luam termenii si ce inseamna ei:

QLED – Quantum-dot Light Emitting Diode

OLED – Organic Light Emitting Diode

Panoul QLED functioneaza precum un ecran LED , respectiv foloseste o iluminare de tip backlight pentru a ilumina pixelii. Q-ul intra in poveste aici cand in fata pixelilor se adauga o pelicula „quantum dot” pentru o mai mare acuratete a culorii. „Quantum dots” sunt molecule microscopice care atunci cand sunt lovite de lumina panoului din spate, emit propria lor lumina si culoare. Aceste molecule sunt incluse intr-o pelicula de film din cadrul panoului.

Quantum Dot by Samsung
Quantum Dot by Samsung

OLED, pe de alta parte, abandoneaza iluminarea din spate a panolului (backlight), iar in acest caz fiecare pixel in parte se auto-ilumineaza generand lumina.

Un OLED emite lumina, pe cand un QLED doar o transmite.

Din start QLED (fiind aproape la fel ca tehnologie cu LED-ul) nu a scapat de „blestemul” problemelor de tip „light bleeding”, in special la scene intunecate cu cer instelat, cand se scurge lumina din spate in zonele de margine sau in parti ce ar trebui sa fie total intunecata imaginea. Atunci se pot sesiza zone in care se formeaza pete mai luminoase sau spalacite. La fel cum se intampla si la LED TV.

OLED
Tehnologia OLED

Problema asta este imposibila la OLED, fiecare pixel fiind auto-iluminat. Daca un pixel din ecranul OLED, sa zicem, moare, el nu va mai emite lumina si va fi, prin urmare, total negru.

Efectul burn in – QLED si OLED

Foarte multa lume este speriata de efectul de burn-in cand vine vorba de tehnologia OLED. Burn-in ar insemna acel defect ce produce o „imprimare” permanenta a unei imagini in ecran. Spre exemplu, sa ramana un logo al unei televiziuni cumva imprimat pe panou si mereu sa fie sesizabil indiferent de ce se afiseaza pe ecran, chiar si la schimbari de cadru sau pe fondul unei afisaj blank de o singura culoare.

Acest lucru este foarte putin probabil sa se intample la un televizor OLED, pentru ca efectul burn-in este posibil in situatii de fortare intentionata. Spre exemplu: daca as pune un televizor OLED la luminozitate maxima sa afizeze aceeasi imagine statica (un logo, de exemplu) multe zile (intregi) la rand, fara oprire, ar fi posibil ca dupa mult timp sa ramana acel logo imprimat cumva in display, insa este un abuz foarte putin probabil sa se intample in mod neintentionat.

Tehnic vorbind, display-ul QLED nu este in niciun fel predispus la astfel de efecte „burn-in” datorita modului in care este construit panoul, asadar din start are acest castig de cauza pentru ca nu predispune utilizatorul la riscul unui „burn-in”.

542
Burn-In

Dar din nou, realist vorbind, o problema „burn-in” nu ar trebui sa fie o grija nici in cazul unui OLED.

Culoare

QLED sustin ca au imbunatatit acuratetea culorii, contrastul si puterea luminozitatii prin faptul ca filtreaza lumina din spatele panoului prin acea pelicula de molecule quantum dot.

La nivel de luminozitate, s-ar putea sa existe un avantaj fata de OLED.

Este cunoscut faptul ca LED a fost un real succes cu privire la nivelul de luminozitate pe care il putea oferi. Faptul ca ecranul QLED adauga un strat de molecule ce „incurajate” de panoul luminos din spatelele lor, emit propria lumina si culoare fara a pierde din saturatie in urma iluminarii puternice, reprezinta un avantaj.

De asemenea, Samsung proclama ca tehnologia QLED ofera si un HDR mai bun, insa aici poate fi discutabil, pentru ca atunci cand un OLED ofera un negru perfect prin stingerea pixelilor, din start ofera un mai bun contrast, ceea ce poate usura obtinerea unui efect HDR.

In conditii de iluminare puternica, e posibil ca perceptia sa ofere castig de cauza unui QLED la nivel de luminozitate, insa in intuneric perfect e posibil sa nu mai fie sesizabila aceasta diferenta intre tehnologii.

Saturatie si gama de culori

Prin adaugarea acestei pelicule de molecule quantum dot, tehnologia QLED se apropie foarte mult de abilitatea unui panou OLED de a emite prin pixeli individuali culori exceptionale, insa nu este momentan cazul sa vorbim despre o depasirea a tehnologiei OLED. Probabil mai tarziu, daca se nascoceste si tehnologia de „self-illuminating” quantum dots.

O alta problema importanta cand vine vorba de OLED si QLED este masura in care se schimba culorile si contrastul la privirea din diverse unghiuri. La QLED, ca la ecranul LED, aceasta diferenta este putin vizibila din lateral, chiar daca nu la fel de puternic, insa simti o schimbare. E vizibila.

OLED nu are aceasta problema si va oferi aceeasi culoare si contrast din orice ungi ar fi privit.

Timpul de reactie al moleculelor quantum dot este mai mare ca urmare a iluminarii din spate, pe cand un OLED cu pixeli ce se auto-ilumineaza, mereu va avea un timp de raspuns mult mai rapid si prin urmare, efectele de blur la miscarile si schimbarile bruste de imagine sunt improbabile.

In cele din urma fiecare apreciaza in functie de cum percepe display-ul. In opinia noastra, un OLED castiga pe partea de contrast, luminozitate, culoare sau unghi de vizibilitate, insa un QLED poate oferi o culoare mai vie in medii si spatii foarte bine iluminate.

OLED-ul A1 de la Sony este cel mai recent model al renumitului producator si ofera o imagine ireal de naturala si clara. Il avem expus langa receptia AVstore.ro si am pregatit si un disc UHD cu Planet Earth II care sa va uimeasca instantaneu 🙂 Asteptam sa va convingeti singuri cu privire la cat este de uimitor A1 de la Sony.

SONY A1
SONY A1

Va incurajam sa veniti in showroom-ul AVstore, unde aveti posibilitatea de a testa orice alt televizor in combinatie cu un receiver A/V sau blu-ray player cu continut de pe discuri blu-ray sau chiar online, de pe Netflix.

In showroom aveti posibilitatea de a petrece oricat timp cu televizorul sa il explorati, sa descoperiti ce stie face si de ce nu, sa il testati chiar si cu continutul vostru preferat.

Cine stie? Daca tot sunteti aici, poate se iveste si oportunitatea unei oferte de pret 🙂

Va asteptam in showroom!