Dragă cititorule, săptămâna aceasta îți voi scrie despre un DAC extrem de interesant, care se remarcă printr-un sunet neașteptat, fiind, de altfel, primul DAC cu lămpi despre care scriu. Nimic din particularitățile sale nu este neobișnuit, în afară de aceste patru lămpi ce deservesc etajul de ieșire al aparatului. CS-100DAC oferă posibilitatea de a fi folosit fără lămpi pornite, doar în modul solid-state, mod în care sună perfect normal, ca orice alt DAC bazat pe chipset ESS. Însă, în momentul în care îl comuți pe modul „lampă”, sunetul devine cu totul altfel, iar îngerii încep să cânte. Despre toate acestea îți voi povesti astăzi, în amănunt.
UN DAC CU TUBURI DE LA UN PRODUCĂTOR DE AMPLIFICATOARE CU TUBURI
Este interesant de remarcat că acest DAC nu este dotat cu lămpi întâmplător, dat fiind că este produs de compania Cayin — aceeași care realizează amplificatoare cu lămpi. Cu ocazia unui review precedent scriam despre Cayin Jazz 100, un amplificator integrat cu lămpi. Încheiam acel review cu următoarele cuvinte:
„La începutul călătoriei mele în universul lămpilor eram plin de preconcepții – anume că aceste amplificatoare nu au viteză, că nu au bas, că nu se potrivesc într-un mediu modern etc. Preconcepțiile clasice ale unui audiofil ce nu a testat niciodată un amplificator pe lămpi. Evident că toate aceste preconcepții au fost înlăturate. Cayin are bas cu duiumul, are precizie la fel ca și un solid-state, dar, dragă cititorule, are în plus și acea magie specifică lămpii care o să îmi lipsească enorm. Îmi va fi dor de tine Cayin Jazz 100.”

Astfel, remarcăm atunci avantajele unui aparat cu lămpi implementat corect și felul în care m-a determinat să scap de preconcepțiile despre lămpi. Așa cum menționam la finalul articolului, i-am simțit lipsa imediat ce a plecat înapoi la AVstore, iar acest dor de Jazz 100 a rămas mult timp după aceea. Mare mi-a fost mirarea însă când CS-100DAC mi-a adus aminte mult de Jazz 100. Se aude că sunt frați.
Înainte să trec la capitolul următor, îți voi spune mai întâi câteva cuvinte despre compania care stă în spatele CS-100DAC. Cayin este o companie chinezească fondată în 1993. Zhuhai Spark Electronic Equipment Co., Ltd. lansa primul său amplificator cu lămpi în 1994 și s-a remarcat, de-a lungul anilor, prin produse de o calitate extraordinară la un preț corect, fiind un brand foarte respectat în rândul audiofililor. De multe ori avem impresia că tot ceea ce este produs în China este de calitate slabă, mulți evităm produsele chinezești; însă Cayin este unul dintre acele exemple care demonstrează că societatea chineză s-a rafinat, fiind capabilă să dezvolte produse cu adevărat high-end. În fabrica Cayin totul se produce manual, oamenii având un rol esențial. Este de remarcat faptul că inginerul-șef al companiei, Chen DeHai, activează acolo încă din 1994, iar directorul de marketing, Wu Xiandong, din 1997.
Pe lângă amplificatoarele cu lămpi cu care s-au consacrat, Cayin produce și DAP-uri, amplificatoare pentru căști, accesorii, căști, chiar și boxe și, mai nou, DAC-uri și CD playere. Din această ultimă categorie face parte și CS-100DAC — DAC-ul despre care îți voi vorbi astăzi.
UNBOXING ȘI PRIMELE IMPRESII
Împachetarea lui CS-100DAC nu este cu nimic mai prejos față de frații săi europeni. Avem o prezentare într-o cutie dublă de carton, cu suspensie din spumă și husă din material textil, fiind livrat, de asemenea, cu mănuși de manipulare (necesare în primul rând la schimbul lămpilor), un manual de utilizare generos, cablu de alimentare, cablu USB și un set de siguranțe de rezervă. Detaliul de construcție este impresionant — am avut la dispoziție varianta gri, realizată integral din aluminiu, iar gradul de finisaj este extrem de ridicat:

În pachet se regăsește și o telecomandă, similară ca și construcție cu celelalte telecomenzi Cayin cu care am intrat în contact. Este realizată dintr-un bloc masiv de aluminiu, iar finisajele sunt de top:

Înainte de a-l introduce pe Cayin CS-100DAC în sistem, acesta a fost luat în primire de Daisy, care se pare că a apreciat etajul pe lămpi al acestui aparat. CS-100DAC i-a adus lui Daisy căldura pe care și-o dorea toamna aceasta:

Primul lucru care te impresionează la prima vedere este ecranul multicolor al acestuia, aflat în spatele unui geam gros, care oferă o adâncime de „lux” experienței. Grafica este foarte frumos realizată, iar calitatea este una excelentă. Remarc însă că nu există o opțiune de a-l opri — o chestiune care poate deranja în cazul unor sesiuni lungi de audiție.

Ecranul prezintă, în partea de sus, modul în care se află DAC-ul (Vacuum Tube sau Solid-State — chestiune reprezentată și prin pictograma din stânga), volumul (în cazul utilizării funcției de preamplificare), tipul de intrare (în cazul meu USB Audio), rata de eșantionare, precum și filtrul curent și reprezentarea grafică a acestuia.
DETALII TEHNICE
Cayin CS-100DAC este construit în jurul a două cipuri ESS Sabre ES9038Pro, implementate în configurație dual-mono, capabile să decodeze PCM 16–32 bit până la 32-bit/768 kHz și DSD până la DSD512, inclusiv DoP256, atât prin USB, cât și prin intrarea I2S.
Etajul analogic este complet balansat, cu conversie I/V în clasa A și filtre analogice realizate cu operaționale dedicate (OPA228P pentru etajele single-ended și MUSES02 pentru etajul balansat). În zona de preamplificare de tensiune se folosește un OPA2228, proiectat pentru a oferi performanțe de preamplificator de referință, motiv pentru care aparatul dispune de conexiuni Line Out și Pre Out pe RCA și XLR separate, cu niveluri maxime de aproximativ 2,3 V/4,6 V pe ieșirile de linie și până la 7 V (RCA), respectiv 14 V (XLR) pe ieșirile de pre, toate selectabile între modul tranzistorizat și cel pe lămpi.
Așa arată Cayin CS-100DAC cu „capota” ridicată:

Pe partea de procesare digitală, CS-100DAC dispune de șapte filtre PCM (Apodiz, Brickwall, Fast-L, Fast-M, Hybrid, Slow-L, Slow-M) și patru filtre DSD (IIR 47k, 50k, 60k, 70k), selectabile din meniu sau din telecomandă, astfel încât poți ajusta finețea atacului, aerul și „dulceața” în funcție de înregistrare sau de restul sistemului. Mie, cel mai mult, mi-a plăcut filtrul Hybrid, însă și Slow-L este la fel de bun. Nu te aștepta, totuși, la diferențe uriașe între aceste filtre.
Pentru controlul jitterului, CS-100DAC folosește două oscilatoare femtosecundă (90,3168 MHz și 98,304 MHz), câte unul pentru multiplii de 44,1 și 48 kHz, plus două transformatoare toroidale de putere cu toleranță foarte strânsă, surse de alimentare separate pe secțiuni și un șasiu masiv din aliaj de aluminiu, cu capac superior din aluminiu polișat, decuplat mecanic de restul carcasei pentru reducerea vibrațiilor.

DAC-ul vine echipat cu patru lămpi Electro-Harmonix 6922EH (de altfel, extrem de populare), acestea fiind împărțite astfel încât două lucrează în etajul single-ended și două în cel balansat. Aparatul îți permite să alegi, din meniul de pe panoul frontal, dacă optezi pentru buffer de ieșire solid-state sau pe lămpi pentru RCA și XLR — practic, ai la dispoziție două „voicing-uri” distincte.
Ține minte că prezența lămpilor este cel mai important aspect al acestui DAC, oferindu-ți posibilitatea de a adapta sunetul după propriul gust. Ca orice aparat cu lămpi, și CS-100DAC scalează semnificativ atunci când acestea sunt înlocuite. Voi detalia, în capitolul dedicat sunetului, cum se comportă CS-100DAC cu aceste lămpi Electro-Harmonix.

În dreapta ecranului regăsim cele cinci butoane care ne ajută să navigăm prin meniul aparatului, să schimbăm sursa sau să comutăm între modul „Solid-State” și „Vacuum Tube” — funcție pe care Cayin o denumește „Timbre”.

Așa cum menționam mai devreme, întreaga arhitectură este orchestrată printr-un ecran AMOLED de 3,95”, cu o interfață grafică destul de bogată. În imaginea de mai sus poți observa zona de setări a CS-100DAC. De aici poți alege intrările, poți selecta între modul DAC pur sau DAC-preamplificator (cu volum variabil), selecția de „timbru” (lampă/tranzistor), filtrele PCM/DSD și restul parametrilor.

Pe panoul din spate găsești șase intrări digitale: USB Audio, AES/EBU, BNC, coaxial RCA, optic Toslink și I2S, astfel încât îl poți integra cu ușurință în orice lanț digital serios. Bineînțeles, ai parte și de ieșiri de linie, atât în format balansat XLR, cât și single-ended RCA. Tot aici poți observa și ceea ce menționam mai devreme: faptul că există ieșiri separate pentru pre-out și line-out.

În imaginea de mai sus îl poți observa pe CS-100DAC integrat în sistemul meu, înlocuind Denafrips Pontus 15th, streamer-ul fiind Eversolo DMP-A10.
CE MUZICĂ AM ASCULTAT PE CS-100DAC?
Ca în toate review-urile mele, și pentru CS-100DAC am apelat la un album pe care îl cunosc foarte bine, un album pe care îl răsfoiesc de multe ori în perioada în care aparatul pe care îl recenzez se află „pe poziție”. Întotdeauna caut albume care să facă cinste voicing-ului unui aparat, iar în acest caz mi-am dorit ceva analogic, viu, jucăuș – așa că mi-a fost ușor să apelez la Hadouk Trio – Air Hadouk, un disc lansat în 2010 la Naïve Records de cei trei membri ai trupei: Didier Malherbe, Loy Ehrlich și Steve Shehan.

Când pun pe ascultare Air Hadouk, simt imediat corpul celor trei protagoniști; aud un instrument de suflat venind de undeva de sus și simt prin asta înălțimea uriașă a lui Didier Malherbe, cel care interpretează la duduk, apoi simt rotunjimea basului oriental de tip hajouj, sub mâna lui Loy Ehrlich, toate legate inedit de ritmul dat de percuția lui Steve Shehan. Mi-e greu să îți explic cât de vie se simte muzica lor și ce sentiment autentic de zbor și de călătorie mondială transmite acest disc – Air Hadouk.
Cayin CS-100DAC a scos în evidență toate fațetele lui Air Hadouk, rotunjind și încălzind notele, aducând instrumentele din înregistrare în domeniul realului, parcă transpunându-te acolo, în primul rând, în fața celor trei. CS-100DAC oferă o puternică senzație de „carne” pe note și de muzică live, ceea ce îl face un aparat cu adevărat interesant. Discuri ca Air Hadouk sună foarte aievea pe acest DAC.

CUM SUNĂ CAYIN CS-100DAC?
Sistemul de test pe care l-am montat pentru CS-100DAC este cel din imaginea de mai jos, format din amplificatorul de putere Moon 330A, Moon 340i X folosit ca preamplificator, Eversolo DMP-A10 pe post de streamer și, bineînțeles, Cayin CS-100DAC, care a înlocuit pentru două săptămâni Denafrips Pontus 15th.

Apreciez foarte mult DAC-urile R2R, de aceea am și rămas atât de mult timp alături de Pontus, pentru că îmi oferă acea senzație de scenă foarte mare și holografică. Însă, bineînțeles, acest efect pe care îl iubesc atât de mult vine cu un dezavantaj — anume că DAC-urile R2R nu au ca specific carnea de pe note ori basul foarte texturat. Aici am fost plăcut surprins de Cayin CS-100DAC, care are o consistență și o densitate sonoră de zile mari. Sunetul său este foarte rotund, corect timbral și dulce, datorită lămpilor. Permite-mi însă să detaliez.
L-am testat mai întâi în modul său clasic, Solid-State, un mod în care lămpile stau oprite, iar tot ce auzim este un DAC clasic cu chip ESS — nimic extraordinar, ca de obicei o calitate foarte bună a timbrului pe DAC-urile ESS și un rafinament suficient, însă cu o anumită limitare în privința scenei și a căldurii.
Aici au intrat în scenă lămpile, pentru că efectiv nu mă așteptam să facă o diferență atât de mare față de modul Solid-State. Astfel, am apăsat butonul Timbre și am pornit modul Vacuum Tube – modul „lampă”. Am lăsat DAC-ul să cânte în surdină câteva zeci de minute, pentru a permite lămpilor să se încălzească, și apoi m-am așezat în poziția de audiție.
Era ca și cum aș fi schimbat complet DAC-ul. Tot sunetul era diferit. Scena devenise mult mai adâncă și mai înaltă, sunetul era clar mai cald și mai dulce, vocile absolut superbe, iar instrumentele păreau că pășiseră din domeniul digitalului în cel al realului – parcă erau cu mine în cameră. Iar basul… oh, boy! Basul devenise pufos și texturat, simțeai cum toba reacționează la atingerea baghetei, iar ciupitura de la contrabas devenise complet elastică și vie.
Am ascultat mult timp acest DAC și am optat mereu ca lămpile să fie pornite – acesta este modul în care CS-100DAC strălucește, aducând căldură, muzică vie și o senzație puternică de prezență, ca și cum interpreții ar fi cu tine în cameră.
UN PONT AUDIOFIL – IZOLAREA APARATELOR – PICIOARELE ȘI PUCURILE AFTER-MARKET
În ultimele săptămâni, am experimentat intens cu poziționarea aparatelor — mai exact, cu felul în care acestea interacționează mecanic cu platforma, rack-ul, masa ori comoda pe care stau, în raport cu diferite soluții de picioare aftermarket.
Poate părea un detaliu minor, dar, în realitate, felul în care un aparat este cuplat sau decupat de masa de suport poate transforma complet prezentarea sonoră. Nu doar amplificatoarele sau DAC-urile sunt sensibile la vibrații, ci și preamplificatoarele, echipamentele de rețea ori streamer-ele, pentru că toate conțin componente analogice și digitale care reacționează subtil la micro-rezonanțe.
Mai întâi, să îți spun însă care sunt opțiunile de interacțiune a echipamentelor cu platforma pe care stau – cuplare sau decupare – și, în speță, cum putem ajunge la echilibru jonglând cu aceste două elemente.

În termeni simpli, cuplarea înseamnă transferul direct de vibrații între aparat și platformă — de obicei prin spike-uri, contraspike-uri sau picioare rigide. Este metoda preferată atunci când vrei energie, atac, precizie și control al basului, pentru că permite disiparea rapidă a vibrațiilor interne. Sunetul devine mai direct, mai „antrenat”, dar uneori și mai dur dacă întregul lanț de aparate este deja tensionat tonal.
Decuplarea, în schimb, înseamnă izolarea aparatului de suprafața de suport, prin materiale elastice sau sisteme de amortizare: cauciucuri, Vibrapods, Iso-Pucks, bureți tehnici, discuri cu gel ori suspensii cu aer. Această abordare tinde să ofere un sunet mai fluid, mai tridimensional și mai relaxat, cu scene care respiră liber și o textură mai analogică, însă cu riscul de a pierde o parte din greutatea basului dacă este dusă la extrem.
De fapt, adevărata artă stă în găsirea echilibrului dintre cele două lumi. Nici cuplarea totală, nici decuplarea completă nu sunt soluții universale — fiecare componentă, platformă sau chiar cameră de audiție răspunde diferit. Uneori, doar înlocuirea unui contraspike metalic cu un puc de cauciuc subțire poate schimba tot: scena se deschide, iar tensiunea dispare. Alteori, exact inversul aduce viață și fermitate. Echilibrul se caută și se descoperă prin multe, multe, multe teste.
De aceea, sfatul meu este simplu: experimentează cu răbdare. Ascultă, notează, revino. Tratează fiecare aparat ca pe un instrument care trebuie „acordat” mecanic, nu doar electric.
Cum să obții, mai exact, acest echilibru? Ei bine, trebuie mai întâi să te înarmezi cu câteva seturi de pucuri — mai întâi de decuplare. Îți recomand aici Vibrapods, IsoAcoustics ISO-Puck Mini, sau chiar niște simple rozete din cauciuc dens ori din Sorbothane. De asemenea, înarmează-te și cu câteva pucuri care au rol de cuplare – un bun exemplu sunt Soundcare Superspikes (în varianta lor de tip puc).
Următorul pas este să înțelegi rack-ul, masa ori platforma pe care „sălășluiesc” aparatele tale. După ureche, să îți dai seama dacă aceasta favorizează cuplarea sau decuparea și, treptat, să aplici acest tip de soluție fiecărui aparat în parte. De la amplificator, preamplificator, DAC și streamer — ca să nu mai vorbim de pick-up — până și echipamentele de rețea beneficiază de un tratament de acest gen.
Atenție mare însă – nu exagera cu acest tratament. Cuplarea peste tot sau, după caz, decuplarea peste tot, poate face rău. Este un tweak care necesită mult timp ca să înțelegi cum este mai bine. De asemenea, o greșeală frecventă este să aplici același tip de „puc” sau „picior” la toate aparatele. Mai ales dacă nu sunt de la același producător, acestea nu vor reacționa la fel la cuplare și decuplare – soluția trebuie aplicată fiecărui aparat în parte, după ureche. Poți ușor „strica” sunetul unui sistem din cauza aplicării unor astfel de picioare aftermarket fără o implementare atent studiată. Atenție mare la asta.
SFATURI
DE BINE
CONTRE

CONCLUZIE
Cayin CS-100DAC este unul dintre acele produse grozave despre care nu se știe prea mult — o nestemată ascunsă în cotloanele universului High-End. Cine ar fi bănuit că un producător chinez de echipamente audio high-end ar putea crea un DAC „2 în 1”, de tip Dr. Jekyll și Mr. Hyde?
Modul Solid-State, atunci când CS-100 funcționează fără lămpi, este echivalentul lui Dr. Jekyll – un English gentleman desăvârșit, pregătit să nu supere pe nimeni. Pe de altă parte, când apeși butonul „Timbre” și „aprinzi” lămpile în sufletul lui Jekyll, îl vei dezlănțui imediat pe Mr. Hyde – acest monstru capabil de un bas rotund, cu mult foc și căldură. Această dualitate a lui CS-100DAC este cu adevărat fascinantă – este ca și cum ai avea două DAC-uri în loc de unul.
Bineînțeles, tube rolling-ul este un alt punct forte al acestui DAC: poți foarte ușor să-i schimbi personalitatea sonoră prin schimbul de lămpi – îl poți face mai blând sau mai incisiv, în funcție de gustul tău și de direcția sonoră pe care o cauți. Este, de asemenea, foarte interesant de observat că CS-100DAC aduce sunetul de lampă în sistem fără a fi nevoie de un amplificator pe lămpi, ceea ce, alături de posibilitatea de tube rolling, reprezintă un „trick” de mare valoare al acestui aparat.
Ca o concluzie finală, îți spun că, în mod evident, aș recomanda CS-100DAC oricui caută un plus de căldură și naturalețe în sistemul său — cuiva care iubește sunetul de lampă, dar nu dorește neapărat să apeleze la un amplificator cu lămpi. Dat fiind că sunetul de lampă este ceea ce îl definește, mă despart de tine amintindu-mi momentul în care am pornit pentru prima dată lămpile pe CS-100DAC: a fost ca și cum cineva ar fi aprins un foc în cameră, iar eu aș fi putut să-mi încălzesc mâinile la căldura sunetului său.
Silviu TUDOR
An article written in my sweet spot,
and this is what I’ve heard.