Dragă melomanule, săptămâna aceasta o să îți atrag atenția cu un disc de debut al frumoasei Sade Adu, cea care readucea instrumentele reale în muzica pop a anilor 80, atunci când sintetizatoarele erau la putere și dictau cam tot ceea ce se auzea pe radio. Sade a surprins atunci lansând un disc cu o muzică neașteptată care a ajuns în vârful topurilor imediat, o muzică unică care îmbină elemente de soul cu jazz, dar păstrând o calitate justă de muzică pop. Sade se auzea peste tot la radio, din Europa și până în America, dominând topurile și încălzindu-ne pe toți cu acest nou stil deosebit.
Tipul muzical în care se încadrează muzica Sade se numește neo-soul, iar stilul lor se numește sophisti-pop, încorporând elemente de soul, pop, smooth-jazz și quiet-storm. Sunt puține trupe care se încadrează în același stil cu Sade, însă dacă ar fi să ne luăm după genurile descrise, neo-soul și sophisti-pop, atunci ar trebui să aducem aminte pe Roxy Music (doar anumite albume – în special Avalon), Bryan Ferry (tot la fel, doar anumite albume – în special Boys and Girls), însă și Everything but the Girl sau Simply Red. Sade ne-a fermecat pe toți cu stilul acesta unic, iar totul a început de la acest album de care vom vorbi astăzi, „Diamond Life”, un album care a devenit foarte repede o adevărată legendă, conținând niște hit-uri fascinante ca Your Love Is King, Hang On to Your Love și, bineînțeles, eterna Smooth Operator, piesa care i-a pus pe Sade pe hartă.
De fapt, ar trebui să clarific și să îți spun că Sade este într-adevăr vocalista trupei, aceștia luându-și numele de la ea, însă, nu trebuie să uităm că Sade este de fapt o trupă formată din patru membri prezenți până în ziua de astăzi în componență: Paul S. Denman, Andrew Hale, Stuart Matthewman și, bineînțeles, Sade Adu. Îți las mai jos o imagine cu trupa din vremurile acelea:

După cum spuneam, Diamond Life este albumul lor de debut, Sade Adu a cântat o perioadă la începutul anilor 80 ca și backing-vocals în trupa de latin-soul „Pride”. De aici s-au desprins atât Sade Adu, cât și Stuart Matthewman și Paul Denman și au format trupa Sade. În formula „Sade” aceștia au avut mai mult succes decât trupa Pride, existând deja fani ai Sade Adu încă de când aceasta nu era faimoasă și nu lansase niciun disc.
În timp ce cântau în Pride, s-a format un fel de camaraderie muzicală între Sade, Stuart și Paul și au început să compună propriile lor cântece pe care le interpretau în deschidere la concertele Pride. Foarte rapid au câștigat mult succes, ceea ce mai târziu îi determina să plece din Pride și să își formeze propria trupă.
Smooth Operator, hitul suprem Sade, a fost compus de aceștia încă din 1982 și obișnuiau să îl cânte live la evenimente. Acest hit a fost motivul pentru care casa de discuri Epic Records i-a contactat și le-a propus un record-deal, așa se năștea conceptul din spatele albumului Diamond Life.
Albumul a fost înregistrat într-un timp record de 6 săptămâni în studioul „The Power Plant” din Londra, fiind lansat în 1984, ajungând direct în vârful topurilor din UK și Statele Unite. Este interesant că la început au făcut furori cu piesa Your Love Is King, însă, la peste 40 de ani de la lansarea acestui disc, noi ne aducem aminte mai mult de Smooth Operator, un cântec care sfidează trecerea timpului, un cântec de legendă superb și etern.

Nu aș putea să continui articolul meu fără să spun câteva cuvinte despre frumoasa Sade, fără de care trupa nu ar fi putut exista, nici măcar nu ar fi putut avea nume. Pe numele său complet Helen Folasade Adu – se năștea în 1959 în Ibadan, Nigeria, emigrând în Marea Britanie când avea doar 4 ani. Numele său – „Folasade”, înseamnă în limba yoruba „încununat cu avuție”. Tatăl sau, Adebisi Adu, a fost conferențiar în economie, originar din Nigeria, iar mama sa Anne Hayes, a fost o asistentă medicală de origine britanică. Părinții lui Sade s-au cunoscut la Londra, s-au căsătorit în 1955, cuplul stabilindu-se în Nigeria pentru început. Când Sade avea patru ani, părinții săi s-au separat, ceea ce a însemnat că micuța Sade, mama sa și fratele său, s-au reîntors în Anglia, trăindu-și copilăria cu bunicii în Essex. Având o profundă înclinație către arte, primul său vis a fost moda, așa că a studiat modă la prestigioasa Saint Martin’s School of Art din Londra, în tinerețea sa activând câțiva ani ca și creatoare de modă și model. De abia apoi își îndrepta toată atenția către cântat, așa începând să cânte în trupa Pride, urmând povestea pe care ți-o relatasem acum câteva paragrafe, cum îi cunoscuse acolo pe Stuart, Paul și Andrew, alături de care își dezvolta pasiunea pentru cântat.
Fotografia care stă pe coperta acestui album este realizată de fotograful japonez de modă Toshi Yajima, care făcuse o adevărată pasiune pentru cântăreața britanică. Îți las mai jos o fotografie realizată de Toshi cu Sade de pe vremea când activa ca model:

De asemenea, trebuie să ne aducem aminte că Sade a fost printre cei ce au cântat pe scena legendarului concert „Live Aid” ținut în iulie 1985 pe Wembley Stadium. Îți las mai jos un moment live de la acest concert, de acum aproape 40 de ani:
Putem vorbi foarte mult despre istoria acestei trupe fantastice și despre membri săi, însă muzica Sade se analizează cel mai bine atunci când o pui pe ascultare. Atmosfera unică creată de prezența vocii lui Sade Adu este o chestiune deosebită, așa cum nu mi-a mai fost dat să aud în alte cazuri. Trecând peste unicitatea stilului, sunetul Sade este ceva cu totul special, o muzică parcă mai analogică decât alte muzici, o muzică sexy, suavă, cumva comercială, dar cumva și puternic introspectivă.
Muzica Sade păstrează un fel de magie specială care de obicei este rezervată numai muzicilor cu adevărat adânci – Led Zeppelin, Pink Floyd, Tangerine Dream, Jean-Michel Jarre – toate acestea au în componență un fel de magie analogică ce ne transportă sufletele într-un fel de visare specială. Ei bine, această visare specială am regăsit-o și pe Diamond Life. Este cumva neașteptat pentru că Diamond Life este un disc pop în esență, însă efectele sale depășesc cu mult muzica pop.
Revenind la povestea trupei Sade, este de remarcat că la momentul când activau în trupa Pride și încă nu primiseră deal-ul salvator din partea Epic Records, situația lor nu era una foarte roz. Sade Adu locuia în niște imobile sociale, iar Stuart locuia aproape pe stradă. Cu toate acestea, s-au regrupat și au reușit să realizeze un album extraordinar. Cei ce au contribuit la acest album au fost:
Sade Adu – voce
Stuart Matthewman – saxofon, chitară
Andrew Hale – clape
Paul S. Denman – bas
Dave Early – baterie
Martin Ditcham – percuție
Paul Cooke – baterie
Terry Bailey – trompetă
Gordon Matthewman – trompetă
Robin Millar – producție
Mike Pela – inginer de producție
Ben Rogan – inginer audio
Fiind primul lor disc, având la dispoziție un buget de producție limitat care trebuia cheltuit cu chibzuință, în studio nu au avut la dispoziție foarte mult timp, dar nici toate echipamentele necesare, trebuind să se descurce care cum au putut. Așa a fost și cazul înregistrărilor la piesa Cherry Pie, aceștia neavând la dispoziție mese de mixaj automate. Astfel, singura soluție a fost ca fiecare din membri trupei să se îndrepte, în timp ce înregistrau, la masa de mixaj și să manipuleze setările în timp real. Chiar și așa însă, cu o abordare medievală asupra modului de înregistrare, piesa Cherry Pie este, în opinia mea, și cea care sună cel mai bine de pe întreg albumul.
De-a lungul istoriei Sade au existat nenumărate perioade în care trupa ba a fost activă, ba inactivă, de fiecare dată situația lor depinzând chiar de Sade Adu, care a traversat perioade dificile în viața sa, ceea ce, pentru o trupă care îi poartă numele, nu ar fi putut să facă altceva decât să o aștepte. Însă așteptarea a meritat, existând o sumedenie de discuri în istoria Sade: Diamond Life (1984), Promise (1985), Stronger Than Pride (1988), Love Deluxe (1992), Lovers Rock (2000), ultimul fiind Soldier of Love (2010). Se pare însă că Soldier of Love nu va fi ultimul lor disc, avem vești că trupa s-a reunit încă din 2022 și că lucrează la un nou disc. Îți las mai jos o fotografie realizată de Gabriel Coutu Dumont în timpul turului Soldier of Love – ultima serie de concerte susținute de trupă:

În încheiere vreau să punctez că Diamond Life este un album de debut record care conține această stare unică a muzicii Sade – o chestiune rezervată doar unor cazuri speciale. Avem de-a face, până la urmă, cu un disc pop care nu este pop, ci este o muzică sofisticată, o muzică de dans, o muzică de făcut dragoste, o muzică pentru ridicat sufletele. Astfel, în aceste suflete ne rămâne pentru totdeauna Smooth Operator – o piesă care aproape era să nu ajungă pe disc, însă și progresia fantastică de pe piesa Hang On to Your Love, cât și mega-hit-ul Your Love is King, însă și două piese care se abăteau ca și mesaj de la linia romantică, Sally – o piesă care era un tribut ascuns pentru Salvation Army, însă și ultima piesă a discului Why Can’t We Live Together, un cover al unui cântec de protest pe care Sade îl include pe album, transmițând mesajul etern al piesei, însă sub forma sa unică, smooth și meditativă, un mod perfect de a închide acest disc – cu o declarație politică subtilă asupra războaielor.
Piesa Why Can’t We Live Together, lansată și cântată de Timmy Thomas în 1972, a fost un protest asupra războiului din Vietnam. Sade, în 1984, la 12 ani de la lansarea inițială a piesei, a readus-o sub lumina reflectoarelor, transformând-o ca stil, aducând-o aproape de restul discului, însă mesajul piesei a rămas același. Îți las mai jos versurile acestei piese, mai necesare nouă astăzi mai mult ca oricând, poate ne-ar face bine să le recitim și să ne dorim intens aceleași lucruri și pentru 2025.
Spune-mi de ce, spune-mi de ce, spune-mi de ce | De ce nu putem trăi împreună?
Toată lumea vrea să trăiască împreună | De ce nu putem fi împreună?
Nu mai vrem război, nu mai vrem război, nu mai vrem război | Măcar puțină pace.
Nu mai vrem război, nu mai vrem război | Tot ce ne dorim este puțină pace în această lume.
Toată lumea vrea să trăiască împreună | De ce nu putem fi împreună?
Indiferent de culoare, indiferent de culoare | Încă ești fratele meu.
Toată lumea vrea să trăiască împreună | De ce nu putem fi împreună?
Te invit să ne mărturisești experiența ta cu acest disc fie în comentarii mai jos, fie pe grupul de Facebook „Melomani Romania”.
Silviu TUDOR
An article written in my sweet spot,
and this is what I’ve heard.