Administreaza preferintele
Preferintele dumneavoastra au fost salvate

Home Cinema Experience pt.2: alegerea si pozitionarea boxelor si a subwooferului

Link catre partea 1: http://devblog.avstoreapis.com/home-cinema-experience-10413/

Dupa multe cautari si comparatii alegem receiverul care ni se potriveste cel mai bine si ajungem cu el fericiti acasa, acolo unde ne dam seama ca nu avem la ce sa-l conectam….ne lipseste ultima veriga din lantul acustic, boxele!

Din multitudinea de posibilitati, cum stim ce boxe sa alegem, cat de mari sa fie, unde se pozitioneaza, cat de multe si mai important, in ce buget?!

Este simplu, boxele reprezinta cea mai importanta parte a sistemului nostru si amprenta lor acustica va conta  peste 60-70% din ceea ce vom auzi in timpul unei auditii, fie muzica sau filme; asadar, foarte des, clientii achizitioneaza un receiver de calitate, dar il cupleaza cu niste boxe net inferioare, pozitionate la intamplare, fara aportul unui subwoofer si sunt total nemultumiti de rezultatul final….si nici nu poate fi altfel! Prin urmare, reluam investigatiile, lasam receiverul in cutie si cautam acele boxe care ne vor aduce emotia vizionarii unui concert sau dinamica filmelor preferate.

In functie de cat de mare este camera in care vom folosi sistemul home cinema, la ce volum ne place sa ascultam, cat de mare este distanta fata de boxe si cat de vizibile vrem sa fie boxele, avem urmatoarele posibilitati:

  1. Boxele fata stanga / dreapta (LR): reprezinta pilonii unui sistem multicanal, preiau mare parte a efectelor dinamice in filme si, in cazul unuei auditii stereo, sunt singurele boxe care vor performa, astfel alegerea lor trebuie sa fie foarte bine facuta!

Acestea pot fi de podea compacte (Monitor Audio 200Wharfedale Crystal 4.3), normale (Q Acoustics 3050, Emotiva Airmotiv T1) sau mari (SVS Ultra Tower)  – de la cele mai compacte spre cele mai mari castigam un plus de impact, dinamism si usurinta de a furniza volume mari la nivel de referinta (0dB) fara distorsiuni;

De asemenea, daca dorim un sistem mai discret sau dispunem de o camera mai mica pot fi de raft mici ( Q Acoustics 3020, Wharfedale Diamond 220), normale (SVS Prime Bookshelf, Elac Debut B6) sau mari (Monitor Audio Silver 100) – ca si in cazul boxelor de podea, cu cat incinta este mai mare si difuzorul de medii-bas are un diametru superior cu atat sunetul obtinut va fi mai puternic si va acoperi volume mai mari, in unele cazuri cu aproape la fel de mult succes ca cele de podea;

Se pozitioneaza in lateralul televizorului sau ecranului de proiectie (eventual in spatele ecranului daca acesta este foarte mare si transparent acustic), indreptate spre locul in care ascultam, la o distanta de minim 30 cm de peretele din spate (acolo unde acest lucru este posibil) si la o distanta intre ele aproximativ  egala cu distanta de la oricare dintre ele catre locul din care le ascultam (cu alte cuvinte incercam sa formam un triunghi mai mult sau mai putin echilateral).

Daca folosim boxe de raft le vom aseza pe standuri speciale cu inaltimea de 60 cm (Wharfedale ST1, Sonorous – SP100) pentru a atinge inaltimea corecta ce va asigura o auditie perfecta si pentru a le decupla acustic de podea si a evita astfel transmiterea de vibratii si rezonante nedorite; se pot aseza si pe corpuri de mobilier daca sunt la inaltimea potrivita, caz in care se recomanda adaugarea unor decuplatoare acustice din cauciuc sau spuma speciala.

Schita
Schita
  1. Boxa de centru (C): desi adesea trecuta cu vederea, aceasta este boxa unui sistem multicanal cu cel mai ridicat aport in timpul unui film (75% din coloana sonora si 90% din tot dialogul este redirectionat catre ea), astfel este crucial sa fie de calitate foarte buna deoarece leaga toata scena acustica fata si este absolut indispensabila (puteti testa cele mentionate anterior ruland un pasaj dintr-un film cu aceasta boxa deconectata; nu se va intelege mai nimic!).

Este recomandat  sa fie din aceeasi serie ca si cele stanga / dreapta (LR) pentru a obtine o scena sonora cat mai uniforma, in acelasi registru de voce si timbru acustic.

In combinatie cu boxele LR de podea  alegem boxe de centru mari pentru o mai buna uniformitate si daca este posibil pe 3 cai (SVS Ultra Center, Monitor Audio Silver C350).

In combinatie cu boxele LR de podea compacte sau de raft putem alege boxe de centru mai mici care pot fi pe 2 cai (Q Acoustics 3090C, Wharfedale Diamond 220C).

Se pozitioneaza central sub sau deasupra televizorului, sub sau in spatele ecranului de proiectie (daca dispunem de ecran transparent acustic) la o inaltime la care tweeterul boxei sa fie aproximativ la nivelul urechii cand suntem asezati, daca acest lucru este posibil, sau inclinata spre nivelul urechii daca este mai sus sau mai jos. Pentru a asigura o uniformitate maxima a scenei fata, la modul ideal, inaltimea tweeterului boxei centrale este recomandata sa fie la aproximativ aceeasi inaltime cu tweeterele boxelor LR.

Boxele surround laterale si surround spate: sunt boxele ce asigura efectele surround ce ne inconjoara pe lateral sau se deplaseaza spre spate, dau sarea si piperul filmelor de actiune prin explozii, efecte speciale, gloante ricosate…etc . Totodata numarul lor dicteaza formatul sistemului nostru, astfel daca le alegem doar pe cele laterale vom avea 5.1, daca vom folosi si surround spate vom avea 7.1.

Aceste boxe nu preiau o cantitate mare de informatii, astfel incat pot fi mai mici pentru o pozitionare facila (Wharfedale Crystal 4.1, Q Acoustics 3010) sau daca spatiul si bugetul ne permit si mai ales daca avem boxe mari de podea LR, atunci putem folosi si boxe de raft normale sau mari (SVS Prime Bookshelf, Bronze2 ); iar daca vrem sa avem un sistem home cinema cu adevarat impresionant,  oricand putem folosi si pentru aceste canale boxe de podea! J

Pozitionarea lor este un pic mai dificila pentru ca daca nu avem un traseu deja ingropat al cablurilor de la receiver catre aceste boxe mascarea lor va necesita putina inventivitate; In cazul in care alegem un format 5.1 iar canapeaua este lipita de peretele spate al camerei (asa cum se intampla in mai toate apartamentele pe care le cunosc) se recomanda ca boxele surround sa fie pozitionate in lateralul canapelei (sau pe peretele din spatele canapelei) perpendicular pe boxele fata LR (eventual un pic mai departate) la o inaltime de aprox 60cm deasupra nivelului urechii cand suntem asezati si inclinate spre mijlocul canapelei; astfel boxele vor fi mai putin localizabile (in special pentru cei ce vor ocupa locurile din margine) iar efectele vor parea mai imersive.

In cazul in care dispunem de suficient spatiu pentru a instala un sistem 7.1, boxele surround laterale vor sta in lateralul canapelei tanga si dreapta, iar cele surround spate vor fi pozitionate in spatele acesteia, indreptate spre centru.

Boxele pentru efecte Dolby Atmos, dtsX si Auro 3d: formatele imersive reprezinta ultima noutate in lumea audio multicanal; astfel tot campul acustic nu mai este reprezentat doar 2D, acum efectele iau la propriu o noua inaltime…apare astfel sunetul 3D.

Pentru a ne bucura de aceste efecte, de-a dreptul spectaculoase, sunt doua variante: veniti in vizita la showroomul AVstore  pentru a asculta sistemtul nostru Dolby Atmos/dtsX 7.2.4 J sau adaugati sistemului de acasa boxe suplimentare dupa cum urmeaza:

– Module ce se bazeaza pe reflexia sunetului din tavan spre locul de auditie, simuland astfel 3D virtual (Klipsch R-14SA Black ); aceste boxe se pozitioneaza direct pe boxele fata fiind astfel foarte usor de utilizat, dar nu ofera cea mai buna experienta imersiva posibila; sunt un compromis atunci cand este imposibil sa instalam boxe discrete in partea superioara a camerei.

– Boxe discrete ce se pozitioneaza in partea superioara a peretului fata sau direct pe tavan prin intermediul unor sisteme ingenioase de prindere SVS Prime Elevation

 

SVS Prime Elevation
SVS Prime Elevation
  1. Subwooferul: dupa boxa de centru subwooferul este poate al doilea cel mai important component al sistemului multicanal deoarece cercetarile au dovedit stiintific ca 30% din placerea de a asculta muzica sau a viziona un film este direct legata de calitatea basului! Din pacate, foarte putina lume stie ce inseamna cu adevarat bas de calitate si adesea il confunda cu bubuielile necontrolate ale unor sisteme de proasta calitate. Impactul evisceral pe care un subwoofer adevarat (adica care coboara AUTORITAR la 20Hz si sub aceasta valoare!) il ofera este molipsitor si odata ce intelegi acest lucru o sa te asiguri ca nu iti va mai lipsi niciodata!

Altfel spus, filmele sunt mai spectaculoase si muzica va suna mai bine ca oricand si nu trebuie sa ma credeti pe cuvant, trebuie doar sa incercati!

Intotdeauna recomandam doua subwoofere acolo unde acest lucru este permis de spatiu si buget.

Personal am testat mult diferentele dintre sunetul oferit de un subwoofer si cel cu doua si pot spune ca niciodata nu ma mai pot intoarce la a folosi doar un singur subwoofer! Toata experienta este mult imbunatatita, basul este uniform in aproape toata camera (fara locuri in care se anuleaza sau suna artificial), tot sistemul va suna mai dinamic cu multa rezerva de putere la aproape orice volum, localizarea subwooferelor va fi practic imposibila iar programele de autocalibrare din receiver vor avea o sarcina mult mai usoara in a calibra intregul sistem.

Din multitudinea de producatori puteti alege SVS, Emotiva…etc, nefiind necesar ca subwooferul sa fie din acceasi seria sau nici macar acelasi producator ca si boxele.

Dupa modul in care acesta functioneaza, sunt subwoofere cu bas reflex Emotiva – Airmotiv S12, SVS PB16-ULTRA ce ofera un raspuns mai jos in frecventa la SPL mare(pana la 13Hz!!!),  sunt mai mari ca dimeniuni, mai dinamice si preferate in special pentru filme (desi fac o treaba exceptionala si pentru muzica) si subwoofere pe compresie SVS 4000 care sunt mai compacte, ofera un bas articulat si mai rapid fiind astfel preferate in special pentru muzica.

Pozitionarea subwooferelor este adesea dificila si tine foarte mult de forma si dimensiunea camerei neexistand o formula magica. Astfel, daca se foloseste un singur subwoofer ,se poate incepe cu unul din colturile fata ale camerei pentru a avea un plus de SPL si a activa mai multe moduri, dar adesea rezultatul va fi un bas prea puternic  si nenatural; daca vi se pare ca nu suna cum trebui este indicat a se deplasa din colt spre centrul peretului fata, eventual langa una din boxele fata LR.

Cand se folosesc doua, pozitionarea este mai usoara si de obicei dau rezultate bune mai multe pozitii si anume:

– in colturile camerei diametral opuse (fata stanga / spate dreapta);

– pe mijlocul peretilor laterali stanga / dreapta;

– colturile fata stanga / dreapta;

– langa boxele fata LR pe interiorul acestora

Asadar, in functie de preferinte, spatiu si buget, puteti alege orice combinatie din cele mai sus mentionate.

In articolul urmator ne vom concentra toata atentia pe conectarea boxelor si subwooferului la receiver, calibrarea acestora si obtinerea sunetului perfect!

Total
0
Shares
2 comments
  1. Cred ca s-a strecurat o eroare in articol, sub-ul de la Emotiva despre care vorbiti (EMOTIVA Airmotiv S12) este cu incinta inchisa. Probabil era vorba despre Emotiva BasX S12.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Previous Post

Prezentare video – casti Wireless RHA MA650 si MA750

Next Post

UPDATE: Serviciile de streaming Hi-Fi din Romania si lansarea Spotify

Related Posts