Chord Ultima 5 + Ultima Pre 3 sau cum m-am razgandit fără cale de întoarcere

.

.

Te-ai întrebat vreodată ce tip de audiofil ești? Exista diferite niveluri de implicare în aceasta pasiune fiecare nivel avand asociat un grad de nebunie. Da, așa ne vad cei din afara acestui hobby, nebuni. Dar nouă nu ne pasa pentru ca aceasta pasiune ne recompensează cu vârf și îndesat de-a lungul vieții cu experiențe și prietenii. Recunosc ca eu sunt poate ceva mai norocos decat altii datorită accesului meu la echipamente de testat. Și când ascult ceva care îmi place foarte mult mă încânt maxim și îmi rulează scenarii în cap în legătură cu modalitățile de achizitie, mai ales când aceste produse sunt scumpe. Va povesteam în recenzia anterioara ca am ales deja amplificatorul pentru noile mele boxe, în forma lui Chord Ultima Integrated, dar în nebunia mea de audiofil m-am razgandit când acasă au ajuns Chord Ultima 5 și Chord Ultima Pre 3. Nu erau programate acum la recenzie, deși visam sa le ascult de multă vreme, dar cumva universul știe el ce știe și face în așa fel încât să-mi îndeplinească dorințele. Mă gandesc uneori dacă Lucian de la AVstore nu e defapt Moș Crăciun și asta e jobul lui în timpul anului. Nu l-am urmărit ce face pe 24 decembrie. 😅

.

A venit personal să le livreze și cu ele a adus două sacoșe de cabluri Charlin Stars de alimentare, interconnecturi, boxe, tot ce are nevoie omul pentru o experienta de neuitat. Nu ne-am hazardat cu introducerea cablurilor și le-am introdus în sistem rand pe rand observand aportul fiecăruia dar și efortul de echipa atunci când sunt mai toate de același tip. Diferențele sunt uriașe față de cablurile mele Charlin din seriile de mijloc. Jur ca nu înțeleg cu ce ulei de peste le da francezul dar sunt grozave.

.

Experiența chiar a fost de neuitat cu cele două Chord-uri despre care vorbesc astăzi. Mă așteptam sa fie bine dar nici chiar atât. Dacă amesteci un audiofil cu nivel peste medie de nebunie cu produse extraordinare reiese o razgandire de achizitie la nicio luna de zile de la ultima. Da, am făcut-o și pe asta! Am renuntat la Chord Ultima Integrated pentru cele doua separate. Și am spus ca dacă fac pasul acesta cablurile trebuie sa fie de nivelul sistemului așa ca o serie de cabluri Charlin Stars sunt pe drum. Sper ca toata treaba asta sa nu contribuie la trecerea la următorul nivel de nebunie audiofila pe viitor. 😂

.

Istoria tehnologiei Ultima începe în 2018 când s-a lansat primul produs cu aceasta topologie și între timp am ajuns la Ultima 5 care reprezinta modelul de top de amplificator de putere stereo din portofoliul Chord. Dacă iti doresti ceva mai puternic trebuie sa mergi pe calea monoblocurilor. Aceasta topologie creata în laboratoarele Chord oferă putere multa, viteza și curent mare în momentele cruciale. De asemenea, oferă putere instantanee datorită faptului ca nu folosește toroidale și condensatori mari pentru stocare ci o sursa în comutatie ultra performanta ce poate livra tot necesarul instant. Eliminarea condensatorilor mari înseamnă ca amplificatorul livrează performanta maxima mult mai repede, fără o perioada lunga de încălzire.

.

La toata treaba asta se adăuga faptul ca topologia oferă aceasta putere cu extrem de puține distorsiuni și fără degradarea semnalului. Tranzistoarele MOSFET proprietare sunt monitorizate constant pentru corectarea erorilor. O consecinta a faptului ca s-au eliminat toroidalele și condensatorii mari este reducerea caldurii emanata de amplificator, așa ca nu poate fi considerat înlocuitor de calorifer cum pot fi unele produse de la alți producători (ma uit la tine Pathos).

.

Noi, audiofilii, ne cam speriem când auzim de surse în comutație pentru ca știm cat de dubioase și neperformante sunt cele ieftine deoarece au tendința de a introduce zgomot pe traseu afectand celelalte componente, dar inginerul sef de la Chord, John Franks, a gandit un sistem de filtrare a curentului AC care intra în amplificator dar și a celui care e reflectat înapoi, eliminand astfel problema mentionata mai sus. Sursa are o rata de comutație de 120KHz și alimentează o un număr mic de condensatori de dimensiuni reduse, care, datorita marimii lor, se încarcă mult mai repede și permit tranzienti mai rapizi și dinamica mai mare astfel încât nu se pierd detaliile din muzica.

.

Cele doua modele impresionează încă de la despachetare deoarece vizual sunt superbe, urmărind limbajul de design Chord Ultima și sunt gandite sa fie stivuite. Îmi place ca producătorul a dedicat timp și efort în gândirea unor forme distincte astfel încât oricine poate recunoaște un produs Chord. Sasiurile sunt construite exemplar, din aluminiu gros oferind o senzatie de produs solid, de parcă sculptat dintr-o singura bucata de metal. Nimic nu se misca, nu scartaie, totul este extrem de bine închegat.

.

.

Aspectul practic ce ține de manevrarea produsului folosind barele laterale este prezent și aici la fel cum e și pe Ultima Integrated de care v-am povestit în recenzia anterioara. Bineînțeles nu putea lipsi iluminarea componentelor din interior cu o lumina subtilă albastra cu care m-am obisnuit destul de repede. Aceste componente se pot observa prin grilajul folosit pentru aerisire ce e asezat în partea de sus a produselor. Aceasta aerisire este construită dintr-un metal ceva mai gros decat sunt obișnuit pentru asemenea soluții și este bine vopsit, încă un indicator al calității construcției. Unii producători chiar ar trebui sa invete cateva lucruri de la englezi.

.

.

Amplificatorul este complet balansat, în clasa AB și oferă primii watti în clasa A. Folosește 64 de tranzistoare MOSFET proprietari (32 pentru fiecare canal) și oferă 350 W în 8 ohm si 500 W în 4 ohm, destul sa conduca majoritatea boxelor. Am rămas surprins sa aflu ca s-a implementat un sistem de bias variabil astfel încât bias-ul depinde de condițiile de funcționare luand în calcul semnalul și sarcina. În interior găsim deja arhicunoscuta topologie “dual-feed-forward error-correction” și o sursa de alimentare în comutatie proprietară “ultra-high-frequency” de ultima generatie cu distorsiuni foarte reduse. Consuma 10 W în stand by și pana la 2000 W atunci când e solicitat la maxim. La cei 22,4 KG pe care îi are nu e cel mai ușor dar nici cel mai greu amplificator ce mi-a trecut pragul.

.

Ultima Pre 3 oferă o preamplificare activa complet balansata care accepta voltaje de maxim 10V și oferă pana la 17V cu un factor de gain de 1 (am mai văzut acest factor și la amplificatoarele integrate Pathos) și un THD extrem de mic de doar 0.002% la volum maxim. Folosește același tip de alimentare în comutatie proprietară cu aceleași distorsiuni foarte reduse ca pe amplificator. Potentiometrul este un Blue Velvet ALPS RK27. Pornit, el consuma 40W. Îl putem considera ca fiind ușor, cantarind doar 12,7 KG.

.

În spatele amplificatorului suntem intampinati cu un heatsink uriaș care își face treaba foarte bine pentru ca temperatura nu crește niciodată la un nivel foarte ridicat. Ambele unități se pot atinge fără vreun risc. Amplificatorul are două intrări, una balansata și una single ended, borne de boxe, un port trigger de 12V și un IEC pentru alimentare de tip C19, așa ca un cablu nou trebuie cumparat impreuna cu el. Preamplificatorul are 5 intrări, 2 balansate și 3 single ended, toate beneficiind de buffering individual și sunt filtrate selectiv împotriva contaminarii cu interferențe radio, 2 porturi trigger de 12V (intrare/iesire), o intrare balansata de AV bypass, o iesire balansata și una single ended și în mod foarte curios un port usb pentru a incarca dispozitive (5V, 3A) precum un dac cu alimentare pe usb (Mojo/Mojo 2/Hugo 2).

.

.

Amplificatorul se controlează extrem de simplu, avand doar un buton de pornire și unul ascuns pentru controlul intensitatii led-urilor ce ilumineaza componentele.

.

Preamplificatorul oferă ceva mai multe butoane. Cel din stanga reglează volumul și intrarea, cel din mjloc porneste și opreste unitatea și cel din dreapta reglează balansul și porneste functia AV Bypass în cazul în care se dorește integrarea lui într-un sistem home cinema. Același mod ascuns de reglare a intensitatii ledurilor se regăsește și aici. În pachet găsim o telecomanda absolut identică cu cea de la Ultima Integrated pe care v-am aratat-o în urma cu o luna de zile doar ca e din plastic de aceasta data.

.

.

Setup

.

Lanțul este doar digital și consta în CD Player Moon 260DT, streamer Eversolo A6 cu sursa liniara, Chord Dave + Chord MScaler (alimentat de sursa liniara Keces P3), boxe Bowers & Wilkins 803 D4 și cabluri de alimentare, digitale și interconect de la Charlin. Sistemul este ajutat de multe alte maruntisuri precum tratament acustic, traseu dedicat, sigurante audiofile, distribuitor cablat cu Charlin și decuplare..

.

.

.

Ok, gata cu detaliile tehnice ca doar nu cumparam un amplificator ca sa ii admiram specificatiile pe hartie, nu?

.

Chord Ultima Integrated, rezidentul anterior al rack-ului meu, s-a descurcat admirabil în sistem, dar nu eram pregatit pentru ce urma sa ascult, mai ales când Moon North Collection a stabilit o referință în materie de sunet high end. La prima auditie, fiind mai multe persoane în camera, discuțiile erau aprinse despre testele de cabluri efectuate anterior cu Integrated așa ca agitația era mare. Dar odată ce a început sa cante Ultima 5 și Ultima Pre 3 s-a lăsat liniște. Pentru cateva momente a trebuit sa absorbim schimbarea uriașă de performanta a sistemului. În acele prime secunde am știut ca am pasit în zona high end, din nou. Mare mi-a fost bucuria pentru ca am realizat ca în sfarsit mă pot apropia de o achizitie high end. Vedeți voi, o parte din recenziile mele nu sunt doar simple recenzii, sunt călătoria mea audiofila așa ca mă aștept din când în când sa raman cu anumite produse.

.

Care zgomot?

.

La ce numere de THD am mentionat mai sus e clar ca zgomotul este inexistent și absența lui e observabila fără niciun efort. Acest combo e ca un tratament la spa pentru audiofili pentru ca simpla absența a zgomotului așează ascultătorul într-o stare mult mai relaxată, permitandu-i sa aloce resurse în alte direcții, cum ar fi sa se bucure de muzica. Este al doilea setup high end cu un asemenea nivel redus de zgomot de fundal. Se contureaza o teorie, care spune ca în zona high end niciun aspect nu e trecut cu vederea și pentru performanțe de top trebuie sa te ocupi și de zgomot. Sigur, nu e o noutate ca noi audiofilii asta căutăm dar nu înseamnă ca toate produsele ies de pe linia de asamblare asa cum ne dorim.

.

Cu multa putere vine mult…control!

.

Oh, dulce control! Oh, dulce nota de bas ce mă unge pe suflet! Ultima 5 este clar autoritatea în relația cu boxele mele pentru ca 803-urile executa fiecare comanda a amplificatorului fără sa comenteze. De când m-am apucat serios de sisteme stereo, în urma cu un an și jumătate, caut acest control și iată-l într-un pachet Chord. În sfârșit pot asculta linistit muzica, fără frustrări, pe termen lung. Da, eu sunt unul din acei audiofili pentru care basul este mai important decat orice alt aspect al muzicii. Dacă nu suna cum îmi place nicio mărime de scena, nicio imagine perfectă sau vreun timbru corect nu mă va face sa uit de elefantul din camera. Acest amplificator vine și cu alte surprize plăcute pe bas cum ar fi viteza extraordinara, lovind puternic și revenind la starea inițială la fel de repede. Nota de bas se menține fix cat trebuie, astfel, dacă muzica o cere poate fi extrem de rapidă pe muzici precum Symbolico – Perceiving All sau poate fi lungă și dulce ca pe Houston Person – Personified. Este evident ca un asemenea comportament este indicatorul unui amplificator corect, ceea ce și este. Și vom vedea ca aceasta tema, a corectitudinii, se va regasi când analizăm celelalte aspecte ale stivei Chord.

.

Îmi place maxim sa iau prin surprindere oamenii care ma viziteaza pentru ca niciunul nu se așteaptă la profunzimea, impactul, viteza și frumusețea notei de bas, așa ca pornesc niște Symbolico și raman șocați. Consider ca am dat lovitura cu acest combo, fiind ceea ce am tot cerut de la zeul audiofil timp de peste un an și jumătate. Este linistitor când știi ca ai un amplificator pe care te poți baza. Sa va dau încă o veste buna: datorită modului în care a fost gandit, odată pornit, e gata sa performeze foarte repede, fără perioada lunga de așteptare. Sunt surprins în fiecare dimineata cum de la primele piese totul suna perfect, cu basul acesta definit, puternic și extins. Niciun alt amplificator de la alt producător ajuns la mine la teste nu a reușit aceasta performanța până acum, toate fiind gandite cu toroidale și condensatori mari care necesita timp (1-3 ore) pentru a-și atinge parametri ideali de funcționare.

.

Dacă ești genul de persoana care prefera o nota foarte lunga de bas, incorect de lungă as spune, acesta nu este amplificatorul pentru tine. Ultima 5 nu ne minte frumos ci este extrem de sincer cu noi.

.

Dacă pentru mine basul este un subiect sensibil, pentru mulți audiofili media e esențială și aici am găsit alt motiv de bucurie. Simt o prezență mai puternica a mediei în muzica dar nu sunt sigur ca e o chestiune ce tine de tonalitate pentru ca instrumentele suna timbral corect, probabil ajutate de tranzientii rapizi. Din toate instrumentele pianul este cel care câștigă detașat la cea mai buna redare și îl suspectez pe John Franks ca fiind fan al acestui instrument. Chiar dacă Gene Harris nu are cele mai bune înregistrări, mi-a plăcut mult să-l ascult concertand, la fel și pe Oscar Peterson dar cel mai mult pe Keith Jarrett, concertele acestuia fiind o oportunitate excelentă de a asculta pianul în toata splendoarea lui. Pe ritmurile rapide și amuzante ale lui Gene Harris mă trezeam cântând alături de el la un pian virtual, bineînțeles. Acest moment este echivalentul datului din picior pe ritm și e aproape imposibil sa te abtii.

.

Toate micro detaliile din înregistrări live precum bătăi subtile în instrument, mișcarea degetelor pe instrument și fredonarea versurilor în șoaptă acompaniaza întotdeauna muzica adaugand un nivel important de imersiune. Pana la aceste Chord-uri nu știam cât de mult se fredonează versurile pieselor jazz de către artiști, descoperind astfel o nouă dimensiune pe discuri pe care credeam ca le știu bine.

.

.

Fie ca vorbim de un big band sau un trio, Ultima 5 nu are nicio problema sa redea toate instrumentele cu un realism excepțional și unde mai punem ca instrumentele dintr-o orchestra simfonică își pastreaza individualitatea dar în același timp contribuie la tot. Ce vreau sa zic este ca în scenă avem parte de o imagine foarte buna și o separare excepțională a instrumentelor chiar și când sunt foarte multe. Discuri precum Rimsky-Korsakov: Scheherazade, Op. 35 de London Philharmonic Orchestra și Jose Serebrier (o recomandare recentă făcută de un vizitator), The Royal Ballet, Gala Performances de Orchestra of the Royal Opera House, Covent Garden, Ernest Ansermet și Exotic Dances from the Opera de Eiji Oue mi-au umplut camera de nenumărate ori pe perioada acestei recenzii pentru ca naturalețea cu care sunt redate instrumentele, dinamica incredibila, imaginea și poziționarea sunt fără reproș iar când muzica este excepțională în sine și apoi redata la același nivel nu vrei decat sa asculti la nesfarsit. Sau poate eu sunt atât de nebun încât să fac asta.

.

Doua discuri speciale ce reprezinta compilatii de voci feminine printre care Woong San, Shirley, Norah Jones, Amanda Wood, Janet Seidel, Libby Titus și multe altele, au fost cântate și ele în mod repetat pentru prima data decât le dețin. Ceva ma răpește în lumea aceasta de voci și instrumente de pe aceste discuri și sunt ok să fiu captiv. Dinamica vocii artistei Woong San a fost redata fără greș și am avut momente când am fost luat prin surprindere de intervalul ei dinamic. Abilitatea amplificatorului de a reda instant și fără efort muzica e fantastică.

.

Un alt aspect interesant este ca instrumentele nu sunt forțate pentru a impresiona. Chitara nu suna mai mare decat e, saxofonul nu este mai prezent decat e în realitate și așa mai departe. Pe scurt, amplificatorul e corect și reda înregistrarea în mod fidel. Dacă muzica e comprimata, asta vei auzi, dacă e bogata în dinamica asta vei auzi. Cu avantajele și dezavantajele fiecărei abordări ceea ce înseamnă ca Ultima 5 nu va încerca sa repare înregistrări comprimate, ele vor suna la fel de prost precum au fost facute.

.

Zona de top a frecvențelor e despre detalii, rafinament și performanța. Cinelele au toate elementele ce le fac sa sune bine cu o lovitură, decay și ringing realist. Lipsește orice urmă de sunet metalic, digital, de artefacte dubioase, totul suna pur, curat și chiar smooth. Prin natura lor maturicile sunt smooth, au o prezență ce te mangaie, dar cu Ultima 5 parcă sunt manuite de un maestru. Trompetele au texturi frumoase și naturale pentru ca sunt timbral corect redate.

.

Corectitudinea continua și în departamentul scenei pentru ca ne este prezentată una cu dimensiuni reale, fără floricele și înflorituri cum am intalnit pe alte amplificatoare deși, recunosc, îmi place sa fiu mințit la acest capitol. Ultima 5 refuză sa îmi ofere aceasta plăcere (ne)vinovată dar se revanseaza cu o imagine și poziționare excelentă a elementelor. S-a descurcat în toate instanțele, trecand cu brio de testele mele ce includ piese arhicunoscute și teste dedicate de poziționare.

.

Asadar, nu prea am ce critica când vine vorba de redarea muzicii, acest combo fiind pe placul meu și obiectiv vorbind se situează în clasa high-end. Pentru mine mai exista o clasa peste high-end numita stratosfera și simt nevoia sa spun asta în cazul în care cineva are de gand sa comenteze ca high-end-ul începe de la prețuri mai mari.

.

Așa cum am spus și în alte recenzii, sunt de părere ca cea mai importanta piesa a unui sistem (în afara de boxe) este preamplificatorul și e important de reținut ca tot ce am relatat eu vine și prin munca lui Ultima Pre 3 care ii permite lui Ultima 5 sa cante atat de bine. Oare cum ar fi sa ascult un Ultima Pre 2? Hm! Mi-as fi dorit ca preamplificatorul sa aibă un control mai fin al volumului, eu fiind fan al reglării în pași de 0,5 db, iar din păcate acest Pre 3 nu știe sa facă acest lucru. Telecomanda din plastic merită o atenție mai mare și as inlocui-o cu una din metal cum regasim la Ultima Integrated.

.

.

.

Concluzie

.

Chord Ultima Pre 3 și Ultima 5 reprezinta o combinatie fantastica atât la capitolul sunet cât și la cel estetic. Considerand ca nici măcar nu clipește când vine vorba de redarea muzicii complexe și/sau dinamice deja avem un indicator al unui combo high end. Alți indicatori care ajuta la solidificarea acestei idei sunt imaginea excelentă și realismul instrumentelor. În timp ce cam toata muzica a fost redata foarte bine, muzica clasică și electronică rapidă a fost la mare înălțime. Sistemul este revelator și fără compromis redand muzica așa cum e, cea comprimata suna a muzica comprimata în timp ce cea necomprimata și dinamica suna excelent. Cu rezerve mari de putere poate alimenta mai toate boxele și transparenta lui va ajuta la redarea caracterului boxelor. Semnătura liniara impreuna cu capacitatea de a reda detaliile muzicii face din acest combo unul de luat în seama de audiofilii hardcore.

.

Pentru mine este un combo ce ma tine blocat în casa pentru ca vreau sa ascult muzica la nesfarsit. Mulțumesc AVstore pentru ca m-ați făcut un audiofil fericit!.

.

Specificatii

.

Putere: 350W RMS în 8Ω și 500W RMS în 4Ω

Consum: Maxim – 2000 W, Standby – 10 W

THD: 0.005%

Gain: 30dB

Dimensiuni cu picioarele Integra: 18cm (H) x 48cm (W) x 36cm (D)

Dimensiuni cu blocurile laterale opționale: 15cm (H) x 42cm (W) x 36cm (D)

Greutate: 22.4kG

.

Muzica

.

Ana Coman – Contratimp

Dominique Fils-Aimé – Birds

Malia, Boris Blank – Tears Run Dry

Shirley Horn – The Man You Were

Michel Godard, Gavino Murgia, Fanny Paccoud, Bruno Helstroffer, Steve Swallow – Soyeusement

Minnesota Orchestra – The Snow Maiden: Dance of the Tumblers

Royal Opera House Orchestra – Nutcracker Suite, op. 71a: 3. Waltz of the Flowers

Kenichi Tsunoda Big Band – Charade – Main Title

St Germain – Family Tree

Helene Segara – Et si tu n’existais pas

Celine Cairo – Hibernate

Clair Marlo – It’s just the motion

Katie Melua – I’d Love To Kill You

Dominic Miller – London Paris Cardiff

Pink Martini – Pâna când nu te iubeam

Deva Premal – Jai Radha Madhav

Toni Braxton – Spanish Guitar

Halsey – Without Me

Nils Lofgren – Keith Don’t Go (Live)

Nils Lofgren Band – Bass & Drum Intro

Teddy Edwards, Houston Person, Stan Hope, Ray Drummond, Kenny Washington – Blue and Sentimental

Bill Berry & His Ellington All Stars – Take The “A” Train

Bill Berry & His Ellington All Stars – Birdland

Allan Taylor – A House by the River

The Stimulators – St. James Infirmary

Larry Carlton – Sunrise

Terje Isungset, Lena Nymark – Fading Sun

James Newton Howard – Slippin’ Away II

George Duke – From Dusk to Dawn

Fourplay – Chant – 2020 Remastered

Ana Popovic, Robben Ford – Slow Dance

Brian Culbertson – Colors of Love

Philippe Chretien – Summer Time

Baba Blues – Blues is a Rainbow

B. B. King – The Thrill is Gone

Fink – Trouble’s What You’re In

Eagles – Hotel California (Live On MTV, 1994)

The Fairfield Four – These Bones

Jim Keltner – Drum Improv

Bill Cantos – My Brother

Jeff Lorber – My Bass

Walton – Black Lotus

Ghost Rider – Make Us Stronger

HEDEGAARD – Ratchets

DRRTYWULVZ – Liquid Dance

Ovoid – Sploo

Francine Thirteen – Queen Mary

.

.

.

.

Total
0
Shares
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Previous Post

Cambridge Audio lanseaza CXN100

Next Post

Goldring redefineste redarea sonora cu doza Ethos Special Edition

Related Posts