Administreaza preferintele

CHORD ȘI ROB WATTS ÎN VIZITĂ LA BUCUREȘTI! – Cine este Rob Watts?

Dragă cititorule, suntem toți onorați de faptul că, la finalul acestei săptămâni, vom avea parte în România, la București, la AVstore, împreună cu comunitatea de audiofili din România, de vizita legendarului Rob Watts, inginerul din spatele DAC-urilor Chord. Nici nu știu de unde să încep să îți explic cât de importantă este pentru noi, audiofilii, această vizită, această oportunitate.

Dat fiind faptul că există în România o comunitate solidă de fani și utilizatori de produse Chord, dar și buna colaborare dintre distribuitorul român AVstore și Chord Electronics Ltd., au determinat ca o delegație să fie trimisă la București formată din Rob Watts – mastermind-ul și consultantul Chord atunci când vine vorba de produsele lor digitale și Colin Pratt – directorul de vânzări Chord. 

Aceștia vor fi prezenți în showroom-ul AVstore din Cotroceni sâmbătă 4 Februarie în intervalul 10-13. Se va organiza o sesiune de Q&A în care poți avea ocazia să îl întrebi direct pe Rob Watts ce ai pe suflet despre DAC-urile Chord Electronics. 

Am înțeles că pe lângă sesiunea de Q&A, va fi, de asemenea, o scurtă prelegere din partea lor referitor istoria Chord Electronics, chestiune pe care o aștept cu nerăbdare, sunt foarte curios să aflu cum au ajuns oamenii aceștia să creeze poate cel mai grozav DAC din lume.

În showroom vom avea parte de două sisteme de test: sistemul stereo va fi compus din monoblocurile Chord Electronics Ultima 3, Ultima Pre 2, DAC-ul DAVE și M Scaler, un streamer 3D Lab Signature și boxele Bowers & Wilkins 802 D4, iar, sistemul audio pentru căști va conține și o premieră: este vorba de un setup format din căștile electrostatice Audeze CRBN și Woo Audio ES8 (electrostatice și ele) și, bineînțeles, DAC-ul Chord DAVE.

Acum că introducerea a fost făcută, permite-mi să îți ofer un context, atât despre Rob Watts cât și despre Chord Electronics și produsele lor fabuloase.

Înainte de a îți oferi câteva cuvinte despre companie, este de menționat că Chord Electronics Ltd., compania care construiește DAC-uri și amplificatoare nu are nicio legătura cu The Chord Company Ltd., alt producător consacrat care fabrică cabluri audio. De multe ori se creează o mare confuzie aici, unii chiar spun că echipamentele electronice Chord merg mână în mână cu cablurile Chord (pe principiul că vin de la aceeași companie), ei bine, nu este așa, dat fiind că acești doi producători, chiar dacă vin ambii din Marea Britanie și logo-urile lor seamănă foarte mult, nu au absolut nicio legătură.

Așadar, este de menționat că Chord Electronics este patronată încă de la începuturi și până în prezent de același om: John Franks, care a înființat compania în 1989, având o activitate de peste 30 de ani. JF a fost inginer în industria aeronautică și a înființat Chord Electronics din dragostea pentru amplificatoare, dorind să aducă disciplinele stricte din industria aeronautică în domeniul audio. Franks propunea, astfel, să copieze mantra din domeniul aeronautic: perfecțiune tehnologică pentru a asigura siguranța, transpus în audio: perfecțiune tehnologică pentru a asigura sunetul corect.

Amplificatoarele lui Franks s-au desprins de celelalte de pe piață printr-o arhitectură proprietară a surselor de alimentare MOSFET cuplate dinamic care au permis atingerea unor noi dimensiuni în high-end audio. Astfel, Franks reușea în 1989 să realizeze primul astfel de amplificator: Chord Electronics SPM 900.

Un an mai târziu Chord Electronics au început să producă amplificatoare pentru BBC, acestea devenind un standard în studiourile lor pentru foarte mulți ani. Ulterior, faima crescând, Chord Electronics au început să furnizeze amplificatoare și pentru alte locații uluitoare, unele dintre acestea fiind chiar Abbey Road Studios, The Royal Opera House, studiourile Sony de la New York sau studiourile Toshiba din Japonia. În toate aceste cazuri este de menționat că aceste amplificatoare încă sunt acolo și funcționează.

Însă, chiar dacă sâmbătă vom avea parte și de amplificatoare Chord și nu putem să nu menționăm cât de grozave sunt, vizita aceasta se învârte mai mult în jurul DAC-urilor Chord și a creatorului lor, Rob Watts. 

Până la urmă, de ce este atât de important un DAC și ce este până la urmă un DAC? Sigur, știm toți că aceste litere vin de la „Digital to Analog Converter” și dat fiind că mai toată informația audio în 2023 este în format digital, iar noi auzim analogic, este clar nevoie de un „podeț” între aceste două planuri, iar acest convertor se regăsește în mai toate aparatele pe care le folosim zi de zi: telefon, televizor, tabletă, boxă bluetooth și lista poate continua la nesfârșit: mai toate aparatele care au legătură cu sunetul conțin, într-un fel sau altul, un DAC.

Însă, atunci când ne raportăm la domeniul audio Hi-Fi și Hi-End, lucrurile nu sunt atât de simple când vine vorba de o translație de la digital la analogic, fiind nevoie, astfel, de o translație pe măsura sistemului audio. În domeniul acesta audiofil orice detaliu contează, chiar observam pe grupul Facebook Audiofili Romania zilele trecute o discuție în care se spunea că umiditatea din casă afectează felul în care se aude sistemul audio. Ei bine, dacă până și asta contează, îți dai seama cât de mult contează DAC-ul pe care îl folosești într-un sistem audio de mare rezoluție!

În general, toate DAC-urile Chord Electronics, fie că vorbim de Mojo, Qutest, de Hugo sau de Dave, folosesc aceeași tehnologie proprietară, fiecare dintre ele având un chip FPGA (field-programmable gate array) care este preîncărcat cu cod proprietar care optimizează translația digital-to-analog pentru a îmbunătăți timing-ul și noise-ul.

Un line-up al DAC-urilor actuale Chord Electronics:

DAC Chord Electronics DaveChord Electronics Hugo TT 2DAC Chord Electronics Hugo 2DAC Chord Electronics QutestDAC Chord Electronics Mojo 2

Există mii de DAC-uri audiofile pe piață, fiecare cu sunetul său, fiecare cu filosofia sa. Însă, de departe, cel mai deosebit și legendar este Chord Electronics Dave, DAC-ul considerat de mulți ca fiind cel mai tare de pe planetă la momentul actual. De aceea spun că este importantă această vizită și această oportunitate de a îi cunoaște pe cei care l-au conceput.

Sigur că gusturile nu se discută și sunt guri care spun că Dave ar fi prea analitic, că nu ar avea suflet și că nu ar suna natural, sunt de asemenea oameni care spun cu desăvârșire că Dave este cel mai tare din parcare și că nu există alt DAC. Eu am ascultat Dave în multe combinații și în multe sisteme și mereu mi-a părut că sună a Dave: că este viu, că este acolo, că nu îl voi uita vreodată. 

În 1994, John Franks îl întâlnește pe Rob Watts la CES în Las Vegas și încep să colaboreze. Este de menționat că în 1994 zona digitală era o zonă extrem de imatură, însă cei doi înțeleseseră deja că acesta este viitorul și că trebuie să lucreze împreună să creeze un produs notabil.

Așadar, au trecut doar câțiva ani și în 1997, primul lor produs digital se năștea: DSC 1500 (preamplificator și DAC) și, câțiva ani mai târziu, realizau deja legendarul DAC64:

DAC64 a fost primul DAC FPGA din lume împreună cu o altă noutate: WTA (Watts Transient Aligned filter), un algoritm proprietar dezvoltat pe parcursul a 20 de ani de către Watts. 

Într-o publicație, Rob Watts era întrebat ce l-a determinat să meargă pe calea FPGA, acesta răspunde foarte interesant și explică că testase toate tehnologiile de conversie de la momentul respectiv și hotărâse că niciuna nu este corectă și pe placul său și că singura soluție pentru a înțelege pe deplin aceste fenomene și pentru a pune la punct sunetul corect era să realizeze propria sa metodă de conversie de la digital la analog. Zis și făcut: în acest fel Watts a dezvoltat tehnologia FPGA cu un cod și un algoritm scrise complet de la 0. Fabulos, nu-i așa?

De asemenea, în interviul pe care prietenul meu Lorin Bute i-l lua lui Rob Watts acum câteva luni, descopeream detalii fascinante, însă, cel mai fascinant este cel ca răspuns a lui Watts la întrebarea lui Lorin despre care este procedura de dezvoltare a DAC-urilor, care este termenul de comparație cu care verifică că un DAC este corect, care este baremul de comparație.

Răspunsul lui Watts a fost, pentru mine, unul fascinant: acesta explica că vorbim, sigur, de matematică și cod ca mijloace concrete ale conversiei, însă, vorbim și de ureche, echipa sa folosindu-se de propriile urechi în procesul de dezvoltare a DAC-urilor. 

Rob explică mai departe că, în acest sens au mers într-o sală de concerte, unde au urmărit un concert privat și au înregistrat analogic interpretarea. Astfel, această înregistrare, dar, cel mai important, și propria lor amintire a ce au auzit la concert, sunt folosite ca bareme și standarde pentru a se asigura că DAC-urile Chord translatează corect informația. Fantastic procedeu, fantastică precizie, fantastice unelte!

Nu degeaba Dave se cheamă așa, numele său fiind un acronim și vine de la: „Digital to Analogue Veritas în Extremis”. Cool, nu-i așa?

În materie de muzică, despre Rob Watts știm că îi place Tangerine Dream și Hildegard von Bingen, dar, spune el că, de departe, discul său preferat este cel al lui Jacqueline du Pré – Elgar Concerto. Rob nu ne spune ce variantă a acestui concert este preferata sa, existând mai multe variante înregistrate de Jacqueline, însă, eu îți recomand versiunea cu Daniel Barenboim înregistrată la Abbey Road Studios:

Despre ce versiune a acestui concert este mai faină vă invit să discutăm pe grupul de Facebook „Melomani Romania”, o faină comunitate din România unde discutăm despre muzică și plăcerea de a o asculta.

Trebuie să fi fost, astfel, un drum foarte interesant și foarte curajos, cel al lui Rob în fața invenției unei soluții noi și proprietare de translație de la digital la analogic. Pentru noi, audiofilii, călătoria și curajul lui Rob sunt complet comparabile cu genialitatea și stoicismul unui Cristofor Columb ori Yuri Gagarin, acești coloși ai curajului de a căuta noi tărâmuri și a le pune un nume. În cazul de față, Rob a pus numele său pe digital pentru totdeauna.

See you this Saturday, Rob!

Silviu TUDOR
An article written in my sweet spot, 
and this is what I’ve heard.

Total
0
Shares
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Previous Post
NAD CS1 la AVstore

NAD Electronics anunta stramer-ul CS1

Next Post

Netflix introduce optiunea de redare “Spatial Audio”, tehnologie implementata in colaborare cu Sennheiser

Related Posts