44
6 aprilie, 2011

Cum aleg un proiector?

lllk
4.3.16.9Daca ai ajuns aici inseamna ca vrei sa cumperi un proiector. Hai sa vedem ce tine de tehnologie, ce tine de marketing si ce depinde de tine. Daca reusesti sa faci diferenta intre aceste 3 aspecte, achizitionarea proiectorului optim pentru tine se va transforma intr-o activitate placuta si nu intr-o lectura nesfarsita de review-uri ale unor necunoscuti.
Exista un nucleu de intrebari care solicita impetuos un raspuns inainte de a lua o decizie. Restul detaliilor conteaza, dar difera mult in functie de utilizator, iar unii dintre acestia nici nu vor fi interesati de atatea amanunte, si de dragul lor, caci sunt majoritari, le vom lasa deoparte astazi.
Ei bine, ce vrei sa faci cu proiectorul? Te uiti la filme, il folosesti ca monitor pentru consola ta, il duci cu tine la munca pentru prezentari powerpoint, poate ca tv sau HDtv? Raspunsul ‘de toate’ nu poate exista, trebuie ca macar unele activitati sa primeze si odata decise aceste activitati putem porni pe urma caracteristicilor necesare pentru a obtine experienta vizuala maxima.
Cat timp te gandesti la asta, hai sa povestim putin despre luminozitate si contrast, pentru ca asa incep toate specificatiile acestui tip de produs. Daca vrei o regula nescrisa dar generala, contrastul conteaza mai mult la home-cinema iar luminozitatea primeaza cand se fac prezentari. Logica ar fi ca atunci cand vrei sa urmaresti un film iti doresti o experienta cat mai apropiata de cinematograf si atunci faci demersuri in a limita lumina care patrunde in incapere si accentuezi culorile; la prezentari, dimpotriva, se evita creearea unei atmosfere intunecate si mai multi lumeni sunt necesari pentru a compensa luminozitatea deja existenta in incapere.
Daca reusesti sa faci diferenta intre aceste 3 aspecte, achizitionarea proiectorului optim pentru tine se va transforma intr-o activitate placuta si nu intr-o lectura nesfarsita de review-uri ale unor necunoscuti.
Exista un nucleu de intrebari care solicita impetuos un raspuns inainte de a lua o decizie. Restul detaliilor conteaza, dar difera mult in functie de utilizator, iar unii dintre acestia nici nu vor fi interesati de atatea amanunte, si de dragul lor, caci sunt majoritari, le vom lasa deoparte astazi.
Ei bine, ce vrei sa faci cu proiectorul? Te uiti la filme, il folosesti ca monitor pentru consola ta, il duci cu tine la munca pentru prezentari powerpoint, poate ca tv sau HDtv? Raspunsul ‘de toate’ nu poate exista, trebuie ca macar unele activitati sa primeze si odata decise aceste activitati putem porni pe urma caracteristicilor necesare pentru a obtine experienta vizuala maxima.
Cat timp te gandesti la asta, hai sa povestim putin despre luminozitate si contrast, pentru ca asa incep toate specificatiile acestui tip de produs. Daca vrei o regula nescrisa dar generala, contrastul conteaza mai mult la home-cinema iar luminozitatea primeaza cand se fac prezentari. Logica ar fi ca atunci cand vrei sa urmaresti un film iti doresti o experienta cat mai apropiata de cinematograf si atunci faci demersuri in a limita lumina care patrunde in incapere si accentuezi culorile; la prezentari, dimpotriva, se evita creearea unei atmosfere intunecate si mai multi lumeni sunt necesari pentru a compensa luminozitatea deja existenta in incapere.
contrastIncepem cu lumenii: sunt o masura a puterii luminii asa cum este ea perceputa de ochiul uman. Producatorii de proiectoare vorbesc cel mai des despre ANSI lumeni, acestia fiind calculati dupa un proces ce pare a fi acceptat si adoptat de din ce in ce mai multi jucatori din piata proiectoarelor. Dar nu cred ca o atentie prea mare trebuie alocata acestor valori, cand vine vorba de utilizare ca home-cinema, pentru ca induc in eroare cumparatorul potential. Si daca tot vorbim de luminozitate, ar fi de mentionat si faptul exista si o alta metoda de masurare, insa nici pe departe la fel de populara ca ANSI, si anume fL(foot-Lambert). Principala diferenta intre cele 2 alternative de calcul in cazul proiectoarelor, vine din faptul ca fL ia in calcul si lumina reflectata din ecran/perete inapoi inspre privitor. Este ceva important pentru cei care cauta experienta home-cinema suprema insa depinde de multi factori externi videoproiectorului si de aceea nu se regaseste in review-urile despre proiectoare sau in brosurile producatorilor.
Astfel, daca vrei home-cinema si faci eforturi pentru a intuneca cat mai mult camera de vizionare, nu te arunca la prea multi lumeni pentru ca te vor durea ochii din cauza imaginilor.La inceput o sa para impresionant dar cu timpul o sa devina deranjant. 2000 vor fi suficienti daca incaperea este izolata corect, daca totusi nu, atunci poti opta pentru ceva de maxim 2500. Pe de alta parte, daca il folosesti si cu o lumina in incapere sau daca vrei sa il folosesti ziua in amiaza mare, mai multi lumeni prind bine si ofera o experienta reusita. Urca si invarte-te in jurul a 4000lumeni, cu conditia sa pastrezi latimea ecranului de maxim 2.2m. Daca il faci mai lat de atat luminozitatea se imparte pe o suprafata mai mare si implicit efectul final va fi diluat.
Daca vrei proiectie pe timpul zilei si ai surse de lumina chiar in jurul ecranului, depaseste 5000 lumeni(in functie de dimensiunea salii) ca sa inteleaga toti ceea ce le prezinti, chiar daca nu e vorba de ceva prea detaliat. Insa peste 5000 lumeni inseamna deja costuri semnificative, verifica daca nu ai putea elimina cateva surse de lumina pentru a te incadra in ceva  mai accesibil.
Contrastul reprezenta diferenta intre cea mai deschisa la culoare sectiune a unei imagini si cea mai intunecata sectiune. Sunt si aici 2 tipuri, static sau nativ si dinamic. Cel dinamic va fi mereu mai impresionant ca cifra decat cel static desi cel static este mai important. Foarte multi care au parte de functia de contrast dinamic in televizoare aleg sa o dezactiveze(daca au aceasta posibilitate) pentru ca altereaza calitatea finala a imaginii in unele situatii.
Proiectoarele, in general se invart intre 2000/1 si 4000/1 contrast. Si aici, ce depaseste aceste valori in termeni de contrast nativ, vine la un pret pe care adevaratii finefili il platesc cu placere pentru calitatea oferita. Dar tine cont de cativa factori: diferentele de contrast sunt evidente cu cat incaperea este mai bine izolata. Ai vazut ca la cinematograf totul e inchis la culoare, de la scaune si pana la tavan. Nici macar ecranul nu este alb, ci gri. Iar daca nu s-ar teme ca se impiedica lumea, ar scoate si luminile acelea discrete de la trepte pentru cei ce intra mai tarziu sau vor sa plece mai devreme.
Nu te arunca la valori prea mari ale contrastului pentru ca ochii tai nu vor face diferenta iar un contrast de 4000/1 nu va fi perceput de tine ca fiind de 2 ori mai bun decat unui de 2000/1, va fi perceput doar ca fiind mai bun. Daca insa esti dispus la a lua masurile necesare pentru a innegri intreaga incapere(perdele, tavan, pereti, oglinzi, mobila lacuita) cu ocazia fiecarei vizionari sau realizezi o camera speciala pentru asa ceva, atunci diferenta va fi impresionanta.
4.316.9
Aspect ratio, adica 4/3(1.33) , 16/9(1.78) si 21/9(2.33) sunt cele mai des intalnite valori. Adica latimea este 1.33, 1.78 si respectiv 2.33 mai mare decat inaltimea imaginii proiectate. Primele 2 sunt de departe cele mai populare variante iar a 3-a, Cinemascope, este rara asa ca ii vom spune pas de aceasta data.
Proiectorul pe care il vei alege va avea un aspect ratio dat, mai exact nativ. Este evident ca nu tot ce vei rula pe el va fi intr-un singur format si atunci trebuie sa iei o decizie. Daca il vrei in 16/9 atunci ceea ce vei rula din sursa de 4/3 va aparea ca avand bari negre pe laterale. Invers, daca il iei avand aspect ratio de 4/3 si rulezi material in 16/9, vei avea acelasi bari numai ca de aceasta data vor fi deasupra si dedesubt. Daca poti, alegerea naturala este sa optezi pentru 16/9, televiziunile trec incet-incet la emisie HD, Blu-Ray-urile vin in 16/9, jocurile pe console se vad in toata splendoarea lor, si cam tot ce iese pe piata suporta are standardul 16/9.
Acum ca te-ai decis in ce forma vrei sa vezi imaginile, sa vedem si ce rol are rezolutia in alegerea unui proiector. Si aici, exista rezolutia nativa si mai multe rezolutii suportate. Aceasta este reprezentata de termeni comerciali ca XGA/720p/1080p sau  1024 × 720/1280×720 respectiv  1920 x 1080. Iar aceste cifre reprezinta numarul de pixeli afisati pe orizontala/verticala. Cu cati mai multi, cu atat mai detaliata imaginea finala, cu atat mai greu de deosebit fiecare pixel in parte.
Si aici, pentru a nu pierde nimic din calitatea imaginii, conteaza ce fel ce continut vei rula: daca sunt filme si jocuri in 16/9 ar fi indicat sa mergi pe o rezolutie nativa de 720p sau 1080p si satisfactia este garantata.
Daca il folosesti des pentru a proiecta de pe un laptop widescreen, atunci alege 1280 x 768 care iti ofera posibilitatea de a rula suplimentar atat rezolutie XGA cat si WXGA fara a se pierde din calitate.
Actualmente, foarte multe proiectoarea vin cu XGA nativ, ceea ce este solutia optima pentru aspect ratio de  4/3. Daca vrei aspect 16/9 nativ, orienteaza-te catre 720p pentru calitate HD la un pret accesibil.
Un rol important il joaca si locul in care proiectorul va fi amplasat, pentru ca in functie de asta stii ce functii suplimentare te intereseaza la el. Poate vrei zoom, poate vrei corectie trapez(keystone correction), poate vrei posibilitatea de a deplasa lentila(lens shift). Ideal ar fi sa stii de la inceput ce dimensiune vrei sa aiba imaginea proiectata ca apoi sa vezi daca detii spatiul necesar unei astfel de proiectii fara a fi nevoie de sisteme suplimentare ca re sa faciliteze pozitia optima. Te mai scuteste de niste bani dati.
Throw ratio – se regaseste pe un loc fruntas in toate specificatiile producatorilor. Reprezinta raportul dintre distanta de la lentila proiectorului pana la ecran si latimea imaginii proiectate. La ce foloseste? Pai asa vei stii cam unde trebuie sa asezi proiectorul ca sa obtii dimensiunea dorita a imaginii. Ar fi bine sa iti faci niste calcule inainte de achizitia propriu-zisa, altfel te vei putea trezi ca vrei o imaginea ce nu o poti obtine din cauza faptului ca nu ai cum sa amplasezi proiectorul suficient de departe. Valoarea declarata a throw ratio-ului poate fi ignorata, obtinandu-se imagini de dimensiuni chiar si mai generoase insa daca se iese din paramentri recomandati este foarte probabil ca imaginea obtinuta sa nu fie de o calitate satisfacatoare.
Corectie trapez – efectul de trapez apare atunci cand nu se poate pozitiona proiectorul pe centrul ecranului si atunci, imaginea fiind dintr-un unghi, se manifesta un efect similar unui trapez, unde o parte a imagini proiectate este mai ingusta decat in mod normal. Exista proiectoare care contracareaza acest efect de trapez fie printr-o setare manuala, fie automata. Desi cel mai des optiunea este disponibila pentru corectia imaginii doar pe verticala, exista aparate care ofera functia de keystone si pe orizontala. Este foarte util pentru cei care nu au posibilitatea de a monta ecranul in functie de proiector ci invers. Insa este important de tinut cont ca aceasta corectie altereaza imaginea, fiind un proces software. Unii o pot sesiza, insa majoritatea nu realizeaza ca imaginea afisata a trecut prin procesul de ‘keystoning’.
Deplasare lentila(lens shift) este varianta preferata keystoning-ului pentru ca nu altereaza imaginea, lentila fiind cea care se misca pana la momentul in care imaginea obtinuta este cea dorita. Exista si aici varianta pentru orizontala si verticala, proces manual sau motorizat, insa de obicei aceasta functie creste putin pretul aparatului. Dinnou, daca depinzi de locul in care trebuie sa il folosesti si nu poti alege sa amplasezi ecranul in functie de proiector, optiunea de lens shift este obligatorie.
Zoom – stii deja ce face, dar tine cont ca uneori nu face mare lucru. Adica un zoom de 1.1x iti ofera o imagine maxima cu doar 10% mai mare decat dimensiunea minima a aceleiasi imagini. Majoritatea ofera aceasta functie, insa de putine ori vei apuca sa o si folosesti daca ai montat proiectorul la distanta corecta. Deasemenea, tine cont ca vei pierde din luminozitate atunci cand doresti zoom, asa ca ai inca un motiv in plus pentru a alege cu atentie locul in care montezi aparatul de proiectie.
Si am ajuns si la costuri. Cert este ca in acest domeniu, fiecare ban dat in plus conteaza. Dar nu inseamna ca nu poti gasi ceva care sa se incadreze intr-un buget rezonabil. Ai pe avstore.ro filtre care sa te ajute in a lua o decizie cu privire la suma in care vrei sa te incadrezi. Indiferent care este aceasta, ia in calcul si costul unui ecran de calitate, de preferabil gri si costurile de mentenanta, in functie de perioada pe care planuiesti sa il utilizezi. Producatorii declara un anumit numar de ore de viata pentru lampa, numarul reprezentand intervalul de timp dupa care luminozitatea lampii scade la jumatate. Lampile nu-s ieftine dar nici nu se ard usor.
Tehnologia a avansat iar acum gasesti proiectoare HD sub 1000€ de o foarte buna calitate cu multiple functii si posibilitati de conectare.
Indiferent catre ce te vei indrepta, daca alegerea este facuta in functie de nevoi, nu vei regreta rezultatul. Si tine cont ca doar cine nu a vazut acasa un film proiectat  poate spune ca o plasma sau un LCD sunt mai bune. Cat despre prezentari, nici nu mai incape vorba.