A ajuns și la mine prin amabilitatea prietenilor de la AVstore, sistemul DS Audio DS003. Mi-am dorit tare mult să am șansa de a asculta pe bune sitemul optic complet analog al celor de la DS Audio și s-a întâmplat cu adevărat minunea ca cei de la AVstore să devină distribuitori DS Audio. Eu zic că e o reușită importantă – DS Audio a creat poate cel mai inovatoar sistem pentru redarea vinilului din ultimii… 70 de ani? Sistemul optic DS Audio este nu doar o restaurare a unei idei mai vechi dar o confirmare a acestei idei și o implementare la cel mai înalt standard tehnologic devenind astfel poate singurul pas înainte major al ultimilor zeci de ani.

DS Audio este o companie japoneză ce construiește acest sistem inovator de peste 10 ani, ajungând acum la generația a treia, confirmat de zecile de recenzii exuberante primite de-a lungul anilor, dar mai presus de orice, aplaudat de iubitorii de vinil cei mai pasionați. Iterație după iterație, DS Audio aduc gama de mijloc al liniei de produse la nivelul vârfului de gamă de acum câțiva ani așa încât sistemul DS003 moștenește și chiar depășește tehnic doza Master de la edițiile anterioare la un cost mult mai decent decât cel al vârfului de gamă. Aș spune că este chiar un preț atât de bun, cu performanțe atât de ridicate încât poate să fie o opțiune și pentru viniliștii care au renunțat la acest mediu din conveniență sau poate alte motive dar care încă duc dorul sunetului complet analog. O mare parte din inconvenientele și complicațiile care ne-au determinat poate să renunțăm la vinil sunt mult estompate de calitățile tehnice ale sistemului DS Audio. Dar mai întâi să vorbim despre costuri: pachetul DS003 care cuprinde doza optică și phono stage-ul au un cost oficial de 5.500 Euro. Dacă ne gândim că doar o doză de top MC care se poate apropia de performanțele DS Audio costă cam la fel, fără phno stage, fără step-up transformer, atunci avantajul DS Audio este foarte clar. Nu mai vorbesc de matching-ul corect între doză, step-up transformer (dacă e cazul) și phono stage. Și așa cum o să vedeți mai jos, un sistem deci de 2 ori mai scump abia se apropie de performanțele DS Audio fără însă a putea să-l depășească.
Tehnologia optică DS Audio
Contrar a ceea ce am putea crede la prima vedere, sistemul DS Audio este COMPLET ANALOG. Este un sistem pentru că dozele optice au nevoie de o tehnologie diferită pentru partea de preamplificare, deci un phono stage special. DS Audio livrează pachete complete, fiecare model de doză este împerecheat cu un phono stage pe măsură. Dar, mai mult de atât, DS Audio a făcut publică tehnologia lor optică așa încât există acum și alți producători de phono stage-uri cumpatibile cu dozele optice DS, unele chiar hibride care acoperă specificațiile dozelor MC/MM și în plus oferă suport și pentru dozele optice. Dar ce sunt aceste doze optice?

În cazul dozelor clasice, fie MC, fie MM, știm că mișcarea stylus-ului este convertită în semnal electric într-un câmp magnetic, fiind vorba deci de un transfer electromagnetic al acestei mișcări. În cazul dozelor optice aceeași mișcare mecanică a stylus-ului este convertită în electricitate prin modularea luminii, convertită apoi cu ajutorul unui senzor photo detector. Practic, pe brațul stylus-ului nu mai este montată o bobină precum la dozele Moving Coil ci două plăcuțe (shading plates) care vor reflecta razele de lumină în funcție de poziția lor către un senzor foto electric care va converti această mișcare a sylus-ului în curent electric. Începând cu generația a treia îmbunătățirile dozei sunt uriașe:
• fotodetector independent pentru fiecare canal în parte
• o creștere substanțială a tensiunii generate, de la 40mV la generațiile anterioare, ajungând acum la aproape dublu – 70mV;
• greutate redusă cu 50% a plăcuțelor reflectorizante, construite acum din beriliu pur în loc de aluminiu ca la generațiile anterioare;
• canteliver de aluminiu cu un diamond stylus de tip line contact;
• cablare internă cu conductori de 1,6 ori mai groși decât la generațiile anterioare astfel că impedanța dozei este substanțial redusă.
Toate aceste îmbunătățiri, materiale speciale și tehnologii de top care erau până acum folosite doar în doza Master se regăsesc acum și în modelele entry level sau mijloc de gamă. Dacă ne uităm doar la o singură specificație ne dăm seama de avantajul uriaș al acestei tehnologii – 70mV voltaj trimis către phono stage în condițiile în care doza MC pe care o să o folosesc pentru comparație folosește un voltaj de ieșire de doar 0,3 mV, adică un semnal de peste 230 ori mai puternic!! Știm cu toții cât de complicat este să amplifici un semnal de ordinul sub milivolților și cât de greu este să separi acest semnal de zgomotul de fond. Așa încât, doza Grand Master, Grand Master EX, modelele flagship ale DS Audio ating performațe de raport semnal zgomot care concurează cel mai bun digital, de până la 115dB față de doar 45-50 dB cât poate să ofere un sistem de top cu doze convenționale și preamplificare de referință. Saltul tehnologic este deci colosal!
Sper că nu v-am plictisit peste măsură cu aceste detalii tehnice dar eu unul tare mi-aș fi dorit să-mi explice cineva pe îndelete acum 3 ani când am întâlnit prima dată la Munchen sisteme de top echipate cu doze DS Audio. Asta pentru că și eu am crezut inițial că este vorba despre o citire tip laser a discului cu conversie în digital și asta nu m-a entuziasmat deloc. Nimic mai fals 🙂

Pentru că întâmplarea a făcut să găzduiesc încă un pickup, pentru un timp scurt, imediat ce doza DS Audio a fost instalată și pentru că aveam disponibilă doza mea MC – Acoustic Signature MCX4, mi s-a părut o ocazie perfectă să compar cele două sisteme în mod direct. Știu, știu… sunt două pickup-uri diferite care evident o să sune diferit. Cu toate astea mi s-a părut un exercițiu interesant așa că am instalat MCX4 pe brațul tw-acoustic Raven 10.5 montat la rândul lui pe un sistem Raven GT. Phono stage-ul sistemului MC a fost un minunat Gold Note PH-10 alimentat cu sursa separată PSU-10. Este phono-ul pe care-l foloseam în ultimele săptămâni, venit pentru o evaluare amănunțită. Sistemul DS Audio DS003, pe de altă parte, a fost instalat pe pickup-ul meu Acoustic Signature Montana NEO, echipat cu brațul Acoustic Signature TA-5000. Da, doza DS Audio DS003 a fost găzduită de sitemul cel mai performant dar e clar că asta mi-a permis să-mi dau seama de performanțele reale, doza MCX4 pe care o știam prea bine fiind găzduită temporar de tw-acoustic Raven, un sistem mai modest, e adevărat, dar nu neapărat mult mai slab.
Cum sună DS Audio DS003
Am ajuns în sfârșit la ce ne interesează cu adevărat 🙂 Ei bine sistemul DS Audio aduce o claritate comparabilă cu aceea a unui geam perfect lustruit de care te lovești fără să-l fi văzut… Nu există nici o imperfecțiune în claritatea oferită, senzația fiind aceea a unei transparențe totale și nu înțelegi cum e posibil să existe atâta informație ascunsă în zgârieturile acelea micrometrice. Nu, nu este mai multă informație decât în cazul redării cu o doză de top MC dar târziu realizezi că noise floor-ul este atât de jos, totul este atât de curat încât cele mai mici detalii și inflexiuni capătă o cu totul altă dimensiune. Cu un layering excepțional, foarte aproape de digital dar, evident, perfect analog, înțelegem cu toții cât de dramatic poate să fie efectul acesta. Microdinamica este fenomenală, din nou, toate preconcepțiile legate de vinil dispar instant. Până și artefactele de tip clicks and pops se aud mult mai puțin, fiind estompate de microdetaliile perfecte, nemaiffind atât de evidente ca în cazul unei doze MC. Un timbru foarte bun și o naturalețe remarcabilă fac posibilă imersiunea aproape instantanee. Totul are o dimensiune mai mare, scena este mult mai adâncă și separația instrumentelor crează acel layering deosebit. Realizezi că da, zgomotul de fond care părea insesizabil sau măcar nu foarte deranjant în cazul dozelor “tradiționale” reușește să mascheze, să amestece multă informație care nu mai ajunge în forma cea mai pură, fiind mult mai puțin perceptibilă. Pasul tehnologic este foarte, foarte mare. Și să nu uităm că vorbim doar despre doza numărul 2 în gamă, fie ea și de generația a treia.

Prin comparație, doza MC a sunat așa cum știam, poate un pic diferit față de sistemul de referință, un pic mai relaxată acum pe brațul Raven, concentrată mai mult pe un flow muzical mai degrabă decât pe precizie și dinamică. Nu este rău absolut deloc, dovedind în continuare că este o doză foarte bună, muzicală și cu un flow generos care îți mută atenția imediat de la tehnicalități și te trage precum apa unui râu învolburat în adâncul muzicii, în curgerea firească, în căldura vocilor. Nu este doar un alt caracter, este o cu totul altă inteție. Claritatea, precizia, dinamica deosebită a sistemului DS Audio îți lasă însă urme adânci în memorie și tânjești după informația aceea nealterată, după adevărul acela pur, după culoarea și bogăția timbrală. Te simți precum Narcis uitându-se în luciul perfect al apei și te îndrăgostești inevitabil de imaginea aceea perfectă.
Cred că am făcut bine comparând cele două sieteme, care chiar dacă sunt inegale tehnic pot să ofere foarte mult din rafinamentul de top al unui sistem analog bun. În felul ăsta am reușit să compar cele două doze și diferențele au fost uriașe. Ascultând “Black Acid Soul” (BMG 538830160) – Lady Blackbird am înțeles foarte repede cât de multă culoare și modulație este prezentă în vocea aceea atât de puternică. Sunetul cald, puternic și amplu al dozei MC a fost augmentat de către doza optică cu un detaliu excepțional care a pus la locul lor cele mai fine inflexiuni tonale. Instrumentația din fundal, pentru că vocea cântereței este în prim plan, a căpătat mai mult decât rolul unui ambient de suport pentru performanța vocală excepțională, a adus o lume nouă, ușor difuză până atunci. Pianul a dezvăluit un reverb care desenează perfect ambientul înregistrării iar tobele din fundal au căpătat o corporalitate mult mai precisă și o locație evidentă în scenă.

“We Get Requests” – The Oscar Peterson Trio (Verve, Acoustic Sounds Series, V/V6 -8606) a confirmat o bogăție tonală deosebită, o scenă perfectă și o dinamică de vis. Claritatea dozei DS Audio a creat o nouă atmosferă perfect palpabilă, o strălucire perfectă a instrumentelor de percuție și o culoare tonală de invidiat. Totul a căpătat mai multă masă, fiind mult mai clar definit. Din nou am fost uimit de câteva ori de cât de mult detaliu se află ascuns în muzica înregistrată. Am fost uimit și de cât de mult realism și naturalețe aduce precizia aceea perfectă a dozei DS Audio. MCX4 reușește foarte bine să redea muzicalitatea și inerția interpretării dar pălește prin comparație directă la capitolul micro detalii și precizie. DS003 oferă o dinamică mult mai bună care poate nu este evidentă imediat pentru că reușește să construiască un layering mult mai bun pe zona de bas, acesta nemaifiind precum un bulgăre de zăpadă, uniform tonal ci se desface asemenea unei portocale dezvăluind straturi multiple neașteptate.
Un alt disc care îmi place foarte mult este Stan Getz – “Sweet Rain” (Verve, Acoustic Sound Series, V6-8693). Și această presă modernă, de bună calitate, a confirmat aceleași diferențe fundamentale între cele două reproduceri. Spre deosebire de doza MC unde începe să-ți lipsească claritatea și precizia dozei optice, în cazul lui DS003 nu simți că pierzi ceva din curgerea naturală oferită de doza MCX4. Sunetul analog își păstrează toate calitățile chiar dacă se apropie de modernitate printr-o coerență mult îmbunătățită. Iubitorii sunetului cald, euforic, ușor vintage vor avea poate sentimentul unei pierderi regretabile. Nu e cazul meu pentru că am fost atras în această cursă nebunească tocmai de o demosntrație făcută de prietenii de la AVstore anul trecut în care am auzit pentru prima dată un sunet de vinil cu toate valențele tehnice ale unui sunet modern cu excepționale calități dinamice ce reușea să rivalizeze și să distrugă prin naturalețe cel mai bun digital auzit vreodată. Așa că așteptările mele sunt mai aproape de modernitate. Caracterul analog, firesc, natural și adevărat stă în continuare la baza reproducerii și în cazul dozei DS003 dar sunetul acestui sistem este unul mai puțin melancolic și mult mai ancorat în realism.
Aș avea și câteva lucruri care m-ar face să caut în eșaloanele superioare ale DS Audio. Primul ar fi acela că phono stage-ul DS003 are doar ieșire RCA. Cumva phono stage-ul se simte ca fiind din gama de preț mai accesibilă. Modelul imediat superior DS-W3 are dimensiuni mult mai aproape de un echipament full form factor și aduce 2 conexiuni XLR. În plus capacitanța inclusă în preamplificare se dublează efectiv urcând pe scara liniei de produse și pentru că dozele optice nu suferă de rolloff-ul în zona de jos a spectrului caracteristic dozelor clasice este de așteptat ca răspunsul în frecvență să fie mult superior în zona de bas la modelele superioare. Prețul însă se dublează și el deși în afara modificărilor phono stage-ului nu există schimbări radicale pentru doză (DS-W3 vine cu un canter-liver din Boron în loc de aluminiu). Așa că de la un nivel încolo poate devine mai rentabilă și chiar tehnic mai interesantă utilizarea unui phono de la alt producător. Și atunci rămâne evidentă întrebarea… de ce oare costă dublu până și doza? Pentru că nu există nici un fel de discount sau avantaj în a achiziționa întreg sistemul, fiecare componetă din cele două au un preț clar și pot să fie mixate indiferent de gama din care fac parte.

În ce privește sunetul sunt absolut convins că așa impresionant cum este există totuși mult loc de creștere, cel puțin în cazul meu. Deși noise floor-ul este unul extrem de mic nu am reușit să-mi dau seama de unde vine un ușor “rumble” atunci când doza se așează pe disc. Am încercat cu și fără greutate adăugată, nu pare să fie asta cauza. Sigur, mă duc acum într-o extremă poate anormală pentru reproducerea de pe vinil, dar claritatea dozei mi-a dezvăluit un zgomot pe care nu-l întâlnisem la doza MC. Poate să fi fost mascat de altceva, este totuși unul mecanic, phono stage-ul DS este complet noise free.
În încheiere le mulțumesc foarte mult celor de AVstore pentru oportuniatea oferită. Pentru mine acum e clar, doza de top pe care mi-o doresc este DS-W3. Avansul tehnologic oferit de DS Audio este imens. Cu siguranță este mult mai scump să încerci să te apropii de performanța sistemului DS cu dozele tradiționale în chiar cel mai elevat sistem, cu garanția fermă cu NU vei depășii caracteristicile tehnice și acustice ale tehnologiei optice inventată de DS. Așa că dacă nu apreciezi vinilul doar pentru sunetul eufonic și melancolic al unor anumite doze, are extrem de mult sens să te uiți cu mare atenție la cea mai nouă tehnologie oferită de compania japoneză. Și cel mai important, acum DS Audio poate să fie ascultat în România și cei de la AVstore cu siguranță pot să ofere suportul complet pentru aceste produse.